Brusselse regering belooft honderd publieke laadpalen tegen de zomer
Foto: MARC HERREMANS - MEDIAHUIS

De Brusselse minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) maakt zich sterk dat er tegen de zomer honderd publieke laadpalen zullen zijn in Brussel. Dat zegt ze in een reactie op een artikel in De Tijd over het Brusselse stroomnet, dat niet klaar zou zijn voor de elektrische auto.

De Brusselse minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt lijkt zich nog geen grote zorgen te maken over het gebrekkige Brusselse elektriciteitsnet. Haar kabinet laat weten dat in 2019 slechts duizend elektrische wagens geregistreerd werden in Brussel, en er nu al 233 laadpalen zijn.

Wel is het grootste deel daarvan geplaatst door de privésector. ‘Het klopt dat er op straat slechts zeventien publieke laadpalen zijn, maar de privésector biedt hier ook heel wat oplossingen’, zegt woordvoerster Marie Thibaut de Maisières. ‘Het is de missie van de overheid om betere toegang te geven tot nieuwe technologie, al kan het niet enkel de regering zijn die alles opvangt.’

Brusselse regering belooft honderd publieke laadpalen tegen de zomer
Elke Van den Brandt Foto: Photo News

De vorige Brusselse regering sloot een contract af met beheerder PitPoint. Dat akkoord geeft PitPoint de exclusiviteit voor het plaatsen van laadpalen op de gewestelijke wegen tot 2021. Normaal gezien moesten er tegen eind 2019 al honderd publieke laadpalen geplaatst zijn, maar dat plan liep vertraging op. Dat zou komen omdat het Brusselse stroomnet nog voor 88 procent bestaat uit 230 volt, zo schrijft De Tijd, terwijl 400 volt nodig is om krachtigere laders te kunnen aansluiten die elektrische auto's sneller kunnen opladen. Zonder zo'n lader duurt het vaak langer dan 24 uur om een auto volledig op te laden.

‘Er zijn oplossingen gevonden voor de vertraging, en voor het eind van de zomer zullen die honderd publieke laadpalen er staan. Tegelijkertijd kan iedereen die een elektrische auto heeft en een laadpaal in zijn buurt wil, ook een aanvraag indienen via de website charge.brussels’, vertelt Thibaut de Maisières.