‘Facebook ziet voorlopig af van reclame in Whatsapp’
Foto: BELGAIMAGE

Facebook schuift de plannen om advertenties te laten zien in Whatsapp op de lange baan. Dat meldt The Wall Street Journal. Het team dat manieren moest vinden om reclame in de berichtendienst te verwerken, zou ontbonden zijn.

Whatsapp presenteerde in het najaar van 2018 nog plannen om bedrijven te laten adverteren via de app. Dat zou niet in de gewone chats gebeuren, maar in de ‘status’. Dat is een functie waarmee gebruikers teksten, foto’s of filmpjes op hun profiel kunnen zetten die na 24 uur verdwijnen. Iets gelijkaardigs bestaat ook bij Instagram en Facebook.

Facebook zoekt al langer naar een model om reclame-inkomsten via Whatsapp binnen te halen. Het bedrijf werkt nu aan nieuwe functies waarmee andere bedrijven via Whatsapp met klanten kunnen communiceren.

Het wel of niet plaatsen van advertenties in Whatsapp was in het verleden een heikel punt. Brian Acton, een van de oprichters van de chatdienst, stapte naar eigen zeggen op bij Facebook wegens een meningsverschil over reclame in Whatsapp.