Franse staking kost spoorwegen al bijna een miljard euro
Gare du Nord. Foto: REUTERS

Volgens SNCF-topman Jean-Pierre Farandou zullen de kosten van de staking tegen de pensioenhervorming in Frankrijk voor het spoorwegbedrijf oplopen tot bijna een miljard euro. Hij wil in februari met een besparingsplan komen, dat geen jobs ‘op het terrein’ zou treffen.

De staking brak uit op 5 december, maar volgens de topman is het nog te vroeg om te weten of de SNCF voor 2019 in rode cijfers belandt. ‘In totaal zullen we niet ver van het miljard euro verlies uitkomen. We zitten vandaag al aan 850 miljoen’, zei Farandou aan journalisten. Van dat bedrag zou 600 miljoen euro betrekking hebben op gemiste inkomsten in 2019.

Hij wil proberen om van de 300 à 350 miljoen euro die de staking in 2020 zou kosten een deel te recupereren. Daarvoor wordt een evaluatie gemaakt, en er komt ook een nieuw plan van aanpak. ‘Er komt een besparingsplan (...) dat moet trachten goed te maken wat er kan’, zei hij. Hij belooft ‘niet te raken aan de werkgelegenheid op het terrein’.

De topman overweegt ook een aantal zaken te verkopen, wat de ontwikkeling van nieuwe ideeën moet toelaten. De herneming van het verkeer moet versterkt worden met ‘lagere prijzen’.

Pensioenhervorming

De aangekondigde pensioenhervorming van Macron zorgde voor massale protesten en stakingen in Frankrijk. De overheid wil de pensioengerechtigde leeftijd verhogen naar 64 vanaf 2027, om het systeem financieel in evenwicht te brengen. Werknemers die met pensioen gaan vóór deze leeftijd, krijgen minder pensioenuitkering, zij die later vertrekken ontvangen een ‘bonus’.

Met de pensioenhervorming wil president Emmanuel Macron af van de huidige 42 verschillende pensioenstelsels in Frankrijk. De regering wil naar één uniform systeem met punten en wi mensen ook aanzetten om langer te werken. Het systeem is volgens de regering ook rechtvaardiger, maar tegenstanders vrezen vooral lagere uitkeringen.