Bereken de impact van uw garderobe op het klimaat
Foto: Getty Images/iStockphoto

Benieuwd welke impact uw eigen garderobe en koopgedrag heeft op het klimaat? Thredup, een online platform voor tweedehands kleding, ontwikkelde een tool die u meer inzicht kan verschaffen.

Minder (of niet) reizen met het vliegtuig en minder (of geen) vlees eten zijn populaire maatregelen voor wie bekommerd is om het klimaat. Maar ook in onze kledingkast zijn er nog wel wat easy wins te vinden. Want of u het nu graag hoort of niet, ook de mode-industrie is verantwoordelijk voor een groot deel van de jaarlijkse CO2-uitstoot. Niet alleen is de productie van kleding erg vervuilend, maar aan het einde van het seizoen worden te veel kleren weggegooid of vernietigd in plaats van gerecycleerd.

Een probleem aanpakken is gemakkelijker als we weten hoe diepgeworteld het is. Thredup, een Amerikaans online platform voor tweedehands kleding, kwam tot de vaststelling dat heel wat consumenten niet beseffen dat hun eigen keuzes een impact hebben, en de verantwoordelijkheid dus niet volledig op de modelabels kan worden afgeschoven.

Het lanceerde daarom de fashion footprint calculator, een gratis tool op basis van twaalf vragen die voor iedereen beschikbaar is, en waarmee wordt gepoogd om de CO2-uitstoot van je kledingkeuzes in te schatten.

Kleine veranderingen, groot verschil

Hoeveel kledingstukken koopt u elke week, maand of jaar? Hoe vaak koopt u online, en hoe vaak stuurt u iets terug? Op welke manier wordt uw kleding gewassen? En wat doet u met kleding die u niet langer draagt? Wie deze vragen nauwkeurig beantwoordt, krijgt een idee wat de impact is van zijn garderobe.

De geschatte CO2-uitstoot wordt onder meer vergeleken met dat van de gemiddelde consument, wiens kledingkeuzes jaarlijks 735 kilogram koolstofdioxide de lucht inpompt. Wie schrikt van zijn eigen uitkomst, krijgt meteen een aantal tips aangereikt om zijn uitstoot te verlagen. Het mag niet verbazen dat tweedehands kopen een van de tips is die worden voorgesteld door het platform voor tweedehands kleding.

De tool werd gecreëerd in samenwerking met Green Story, een Amerikaans consultancybedrijf dat uitzoekt wat consumenten tegenhoudt om groenere keuzes te maken, en die kennis vervolgens deelt met bedrijven die een duurzamere koers willen varen.

Thredup rekent op de Britse actrice Emma Watson om de tool aan te prijzen bij het brede publiek. ‘Onze garderobes hebben meer impact op de planeet en het klimaat dan je zou denken’, klinkt het op haar sociale media. ‘Kleine veranderingen, zoals tweedehands kopen, duurzame modelabels steunen en je kleding aan de lucht laten drogen, kunnen een groot verschil maken.’