Wie nog cash wil betalen voor een rit, zal na de omschakeling een ticket in voorverkoop moeten halen. Vanaf 1 juli zal het niet meer mogelijk zijn om met cash geld een ticket te kopen op een bus of tram van De Lijn. Op de voertuigen zelf zal wel nog contactloos betaald kunnen worden met de bankkaart, met een ticket in de app van De Lijn of via sms.
‘We moeten blijven streven naar een klantgerichte en performante Vlaamse vervoersmaatschappij waarbij de reiziger centraal staat’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). ‘Het contactloos betalen zorgt voor een versnelling van de ritten(verkoop) en daarnaast voor meer veiligheid van de chauffeur.’
De ombudsman vindt het geen probleem dat de overheid overschakelt naar modernere betaalmogelijkheden, maar dan moet het volgens hem op een coherente manier gebeuren. ‘Er ontbreekt een kader’, zegt Bart Weekers. ‘De ene keer zijn het de parkeermeters die overschakelen, dan bij het zwembad, enzovoort. Men moet daar goed over nadenken.’
Klachten
‘Bovendien maken mensen gebruikersfouten. Ik verwacht dat de overheid daar rekening mee houdt’, vervolgt Weekers. ‘Ik wil niet dat er massaal klachten komen omdat goedmenende mensen zwartrijden doordat ze niet onderlegd zijn in contactloos betalen. Veel mensen hebben bovendien nog geen kaart voor contactloos betalen. Zelf heb ik er wel een, maar de ene keer lukt het wel en de andere keer niet.’
Overigens lijkt het erop dat De Lijn ook het gebruik van de sms-tickets wil ontmoedigen, en mensen wil aanzetten voor de app te kiezen. De prijs van een sms-ticket stijgt per 1 februari met 18 procent, van 2,25 naar 2,65 euro. Dat is dus maar iets goedkoper meer dan het kaartje dat je op de bus zelf koopt voor 3 euro. De prijs van een enkel ticket blijft in de app wel 1,8 euro.