Hallmark censureerde reclamefilmpjes waarin trouwende vrouwen te zien waren. De ceo excuseert zich daarvoor, en laat de filmpjes weer toe. ‘We zijn een inclusief bedrijf’, zegt ceo Mike Perry.

Op het videokanaal van het bedrijf, Hallmark Channel, wilde de huwelijksplanner Zola reclameboodschappen posten. Het bedrijf had zes filmpjes gemaakt, in vier ervan werden trouwende vrouwen afgebeeld. De vrouwen stappen niet alleen in het huwelijksbootje, ze delen ook een kus. De conservatieve groep ‘One Million Moms’ protesteerde tegen die boodschap, en claimde dat Hallmark ‘de LGTB-agenda promootte’.

Als antwoord op het protest werden de video’s in het weekend offline gehaald, maar die beslissing draait Hallmark terug. Er kwam veel kritiek op het censureren van de boodschap. ‘Is het niet bijna 2020? Wat denken jullie wel’, vroeg talkshowhost Ellen DeGeneres zich af.

 

 

Ook Democratisch presidentskandidaat Pete Buttigieg liet van zich horen. ‘Families worden gebouwd op liefde, hoe ze er ook uitzien’, tweette hij.

 

 

Ook Netflix kon zich niet vinden in de boodschap van Hallmark.

 

Hallmark zal contact opnemen met Zola om alle filmpjes opnieuw toe te laten. ‘Het Crown Media-team (een dochterbedrijf van Hallmark, red.) vindt dat er een verkeerde beslissing werd genomen’, laat Perry weten in een persbericht. ‘Hallmark staat voor diversiteit en inclusie, zowel in ons bedrijf als de producten die we verkopen. Het was nooit de bedoeling controverse te creëren, we zijn een inclusief bedrijf.’