De voorbije weken was er vanwege de rijders en de teams kritiek ontstaan op de 2020-banden die Pirelli voor volgend seizoen had ontwikkeld. De banden voldeden volgens hen niet aan de verwachtingen.
De kritiek ontstond na de eerste 'kennismaking' met de banden tijdens een oefensessie in Austin. De baan- en omgevingstemperatuur waren toen echter niet representatief en een ultieme beslissing over de 2020-banden zou vallen na de tweedaagse bandentest van vorige week op het Yas Marina Circuit.
Pirelli wou met haar ontwikkelingen de banden slijtvaster maken zodat de rijders meer zouden kunnen pushen en er meer voluit kon gegaan worden. Daarnaast moesten de 2020-banden ook op meer temperatuurniveau's goed functioneren.
Na de felle kritiek liet de FIA de keuze aan de teams om te beslissen over met welke banden er in 2020 zou gereden worden en die beslisten unaniem dat er ook volgend jaar met de 2019-banden zal gereden worden.
Ondanks het feit dat de ontwikkeling van de 2020-banden uiteindelijk een maat voor niets was liet de FIA in een mededeling wel weten dat de opgedane kennis tijdens de ontwikkeling van de 2020-banden erg nuttig was voor de toekomst.
Meer F1-nieuws op F1journaal.be:
- Pirelli maakt nu al bandenkeuze voor eerste races F1-seizoen 2020
- McLaren richt haar pijlen nu ook op de Tour de France
- Max Verstappen niet betrokken bij verbouwingen Zandvoort: “Dat boeit me niet”
- “Netflix-serie is erg belangrijk voor de toekomst van de F1”
- “Dit was een ongelooflijk maar ook triest jaar voor de F1”