Een Canadese operator van zeevliegtuigen zegt dinsdag een succesvolle vlucht te hebben afgelegd met een volledig elektrisch vliegtuig. De test duurde drie minuten.

De test gebeurde met een omgebouwd DHC-2-vliegtuigje waarin zes passagiers kunnen zitten. Het vliegtuigje is het product van een samenwerking tussen het in Vancouver gevestigde Harbour Air en het Amerikaanse magniX. De vlucht startte vanop Vancouver International Airport en eindigde op de Fraser rivier in de buurt van Richmond, in de provincie Brits-Columbia.

'Geschiedenis geschreven'

Achter de stuurknuppel zat de ceo en oprichter van Harbour Air, Greg McDougall. 'Vandaag hebben we geschiedenis geschreven', stelt hij in een mededeling. Canada heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in de luchtvaart en dat 'we deel kunnen uitmaken van deze ongelooflijke eerste mijlpaal is iets waar we heel trots op zijn'.

De testvlucht was een eerste stap naar de goedkeuring om een e-vliegtuig in te zetten voor commercieel gebruik, stellen de twee bedrijven in een mededeling. Ze verwachten dat die goedkeuring binnen twee jaar gebeurt, waarna commerciële vluchten in 2022 zouden beginnen.

Eerst hybride

De luchtvaartindustrie praat al jaren over de vraag of elektrische commerciële vluchten leefbaar zijn en deze vlucht kondigde aan dat 'dit echt is', verklaarde ceo van magniX Roei Ganzarski aan Fortune.

Batterijen opladen kost tot 50 keer minder dan vliegtuigbrandstof, maar met evenveel gewicht leveren de batterijen wel 40 keer minder energie dan brandstof. De batterijen waren dan ook overal gepropt waar er plaats is in het Harbour-toestel, dat een bereik van 160 kilometer had, aldus Ganzarski.

Door die lage energiedichtheid van batterijen zal het waarschijnlijk nog decennia duren voor grotere, regionale jetliners elektrisch zullen vliegen. Waarschijnlijk zullen hybride vliegtuigen het eerst overnemen. Aan zulke toestellen werken ook grote spelers als Boeing en Airbus.