Internationale treinrit geeft beduidend meer comfort dan een vlucht
Foto: NMBS
Je zit rustig op een internationale trein, terwijl het landschap voorbij dendert. Sluit nu even je ogen en probeer je voor te stellen hoe je je nu zou voelen wanneer je dezelfde trip met het vliegtuig onderneemt.

Goed, met het vliegtuig ben je doorgaans - wanneer je het van punt naar punt bekijkt - sneller ter bestemming. Maar wanneer je bijvoorbeeld de internationale trein vanuit Brussel naar Keulen (2 uur) of Frankfurt (3 uur) neemt, scheelt het zo goed als niets: op een luchthaven moet je namelijk officieel twee uur voor het opstijgen al aanwezig zijn. Voor Europese vluchten knippen de meeste reizigers dat af naar een uur, maar dan nog is er een merkelijk verschil met de trein, waar je gewoon maar hoeft op te springen wanneer hij het station binnenrijdt. Het tijdsverschil is in ieder geval te weinig om het enorme verlies aan comfort te negeren. Want jazeker: met de trein ga je een paar merkelijke verschillen zien en - vooral - voelen op dat gebied.

Allen aan boord!
De ervaring in het station is al heel verschillend van het gevoel dat een luchthaven je geeft. Vlij je bijvoorbeeld neer in een koffiebar in Brussel-Zuid of Antwerpen-Centraal, kijk een beetje naar de gonzende drukte, en ga een paar minuten voor vertrek rustig naar het perron. Wanneer je het vliegtuig zou nemen, was je jezelf nu al half aan het uitkleden aan de securitycheck, stond je aan te schuiven om je bagage te droppen, enzovoort. Tijd van je leven die je nooit meer terugkrijgt. Ook neem je (doorgaans) zo veel reiskoffers mee als je wilt, en je hoeft ook je vloeistoffen niet eruit te halen voor de scanner. Je beseft niet hoe relaxed je bent bij het aanvatten van een treinreis zonder je eventjes in te beelden hoe diezelfde ervaring op een luchthaven zou zijn.

Reiscomfort
Maar belangrijker nog is het gevoel tijdens de rit zelf. Nestel je om te beginnen maar eens neer in je treinzitje, en probeer je in te beelden hoe dat zou voelen wanneer je nu, op dit eigenste moment, op een vliegtuig zou zitten. Krappere stoeltjes. Minder beenruimte. Meteen een veel meer benepen gevoel dan hetgeen dat je nu hebt. Bovendien heb je veel meer vrijheid om op te staan en je te begeven naar het barrijtuig of om iets uit je reiskoffer te halen, zonder dat je al te veel je medereizigers stoort. Ook jij wordt meer met rust gelaten: er is misschien een cateringmedewerker aan boord met verse broodjes en koffie, maar je wordt bijvoorbeeld niet aangeklampt met taxfree-producten. En natuurlijk schokt het een beetje wanneer je op een trein zit, zeker voordat je een tussenstation binnenrijdt, maar dat is nooit half zo erg als wanneer de vlucht waar je evengoed op zou kunnen zitten met turbulentie te maken krijgt.

Uit het raam
Kijk ook eens uit het raam wanneer de trein in gang is: krijg je dit beeld ooit in een vliegtuig? Nee, want zelfs wanneer je aan raamkant zit, heb je maar een pietepeuterig raampje om door te kijken. Het landschap zie je op een vliegtuig ook in vogelvlucht, wat misschien geinig is voor vijf minuten, maar daarmee heb je het ook alweer gehad. Bij een treinrit zie je het decor voorbij zoeven, met landschappen, dorpen, bergen, waterwegen en monumenten, en krijg je daardoor een beter gevoel van het land dat je doorkruist. 

De trip die je onderneemt is ook veel beter voor het behoud van dat landschap, en de rest van Moeder Aarde: een rit met een hogesnelheidstrein is verantwoordelijk voor slechts een fractie van de co2-emissies die een vlucht met een vliegtuig uitstoot. Dat maakt het zeker voor een trip naar Duitsland, met afstanden naar zowat alle steden die heel kort zijn vanuit België, veel wenselijker om de trein te nemen.

Meteen van start
Ook na aankomst blijft er een merkelijk verschil in comfort ten opzichte van een vlucht. Je kunt gewoon meteen al je koffers meenemen wanneer je uitstapt, zonder dat je eerst nog een uur moet wachten tot ze eindelijk op de bagageband van de luchthaven zijn getuimeld. Doorgaans kom je ook aan in een station dat zich pal in het centrum van de stad bevindt, zonder dat je eerst nog vervoer van de luchthaven naar de stad moet zien te regelen. Je belandt ook in een statige spoorkathedraal in plaats van in een muffe luchthaven, dus het allereerste gevoel na uitstappen is meteen al heel anders. En tot slot: je hebt al een deel van de reis achter de rug wanneer het ware bezoek nog moet beginnen, in plaats van gestresseerd aan te komen na een vermoeiende vlucht.

 

Wil je graag een treinticket winnen voor twee voor een citytrip naar Aken, Keulen of Frankfurt? Doe dan snel mee met onze wedstrijd. Klik hier »

Eenvoudig, veilig en snel. Je reis begint op nmbs-internationaal.com. Ontdek het Europese treinaanbod en ga zelf op zoek naar de verborgen plekken van Duitse steden. »