Het Franse premiummerk DS Automobiles gelooft in een elektrische toekomst. Het volledige gamma wordt elektrisch en die transformatie begint vandaag al met de DS 3 CROSSBACK E-TENSE en de DS 7 CROSSBACK E-TENSE 4X4.

DS Automobiles start zijn elektrisch offensief met een volledig elektrische en een plug-inhybride SUV. Tegen 2025 rijden alle nieuwe DS-modellen op stroom (elektrisch, plug-inhybride of allebei).  Yves Bonnefont, de CEO van het merk, ziet heel wat voordelen aan elektrisch rijden: “Het is een doeltreffend antwoord in de huidige tijd. Met de energierecuperatie tijdens het remmen is er een energie-efficiëntie die verbrandingsmotoren niet hebben. Het koppel dat onmiddellijk ter beschikking staat bij de minste acceleratie zorgt voor rijplezier. En dat in alle stilte aan boord.”

DS 3 CROSSBACK E-TENSE
Avant-gardisme zit in het DNA van het merk DS, dat met zijn elektrische modellen een voortrekkersrol speelt. De DS 3 CROSSBACK E-TENSE is de eerste 100 procent elektrische wagen in het marktsegment van de premium B-SUV. Zijn platform werd van in het begin ontworpen voor elektrische aandrijving om geen binnenruimte te verliezen. Extra isolatie zorgt er dan weer voor dat rolgeluiden (door het ontbreken van motorgeluid) niet storen, zodat de DS 3 CROSSBACK nog altijd even comfortabel en stil rijdt.

De DS 3 CROSSBACK E-TENSE is 136 pk sterk en haalt met zijn batterij van 50 kWh een maximaal rijbereik van 320 kilometer (volgens de WLTP-testcyclus). Ruim voldoende als je weet dat West-Europese bestuurders met een wagen uit het B-segment gemiddeld 40 kilometer per dag afleggen. Eén keer per week thuis opladen – een volledige laadbeurt kan in vijf uur met een driefasige wallbox – zal dus meestal volstaan. Doe je toch meer kilometers? Aan een laadpaal van 100 kW kun je onderweg in amper 30 minuten tijd 80 procent van de batterijcapaciteit recupereren.

DS 7 CROSSBACK E-TENSE 4X4
Met de DS 7 CROSSBACK E-TENSE 4X4 biedt DS Automobiles als eerste constructeur zo’n krachtige benzinehybride aan in het segment van de compacte premium SUV’s. Deze plug-inhybride combineert een benzinemotor van 200 pk met twee elektromotoren van elk 109 pk. Met een systeemvermogen van 300 pk is deze SUV bijzonder pittig, maar de vierwielaandrijving garandeert altijd optimale grip.  

Dankzij de vier rijmodi (Elektrisch, Sport, Hybride, 4WD) past de DS 7 CROSSBACK E-TENSE 4X4 zich overal aan. Volledig elektrisch kan hij tot 58 kilometer afleggen, wat bij de meeste bestuurders volstaat voor hun woon-werkverplaatsing. Daarna neemt de benzinemotor de fakkel over.

De ingenieurs plaatsten het batterijpakket netjes onder de vloer, waardoor de ruimte voor de passagiers en bagage hetzelfde is als in de DS 7 CROSSBACK met verbrandingsmotor. Het laden van de batterij duurt 1 uur 45 minuten aan een wallbox. Ook onderweg laadt de batterij op door remenergie te recupereren, een technologie die uit de Formule E stamt. Tot slot is deze plug-inhybride fiscaal interessant als bedrijfswagen dankzij de gemiddelde CO2-uitstoot van 30 gram per kilometer (volgens de WLTP-testcyclus).
 

Zin om elektrisch te rijden? Ontdek nu de nieuwe DS 3 CROSSBACK E-TENSE en DS 7 CROSSBACK E-TENSE 4X4 »