Zowel bij het grote publiek als bij autoconstructeurs groeit het enthousiasme voor de Formule E, de stadsraces met elektrische eenzitters. DS Automobiles was afgelopen seizoen (2018-2019) de grote winnaar en brengt vandaag technologie uit de Formule E op de markt in de DS 3 CROSSBACK E-TENSE en de DS 7 CROSSBACK E-TENSE 4X4.

DS Automobiles zag al vrij snel potentieel in het Formule E-kampioenschap. “Onze deelname aan de Formule E maakt deel uit van het engagement van DS Automobiles om zijn volledige gamma te elektrificeren”, zegt Xavier Mestelan Pinon, directeur van DS Performance, de autosportafdeling van DS Automobiles. Tegen 2025 zal elke nieuwe DS die op de markt komt (deels) elektrische aandrijving hebben.

Na drie seizoenen aan de zijde van Virgin Racing heeft DS Performance sinds vorig jaar de krachten gebundeld met het team TECHEETAH. Duidelijk een geslaagde zet, want de DS E-TENSE FE19-racewagen won drie wedstrijden. DS TECHEETAH kroonde zich tot beste team én Jean-Éric Vergne won het kampioenschap bij de piloten. DS is ook het enige merk dat al in elk seizoen minstens één ePrix (zoals de races genoemd worden) kon winnen. 

Fanboost
De Formule E is om heel wat redenen een bijzondere raceklasse. Zo rijdt iedereen met een volledig elektrische racewagen en bevinden de parcours zich in belangrijke wereldsteden (Londen, Parijs, New York, …), waardoor elke ePrix een groot publiek bereikt. De fans kunnen letterlijk een boost geven aan hun favoriete rijder, die één keer tijdens de race deze fanboost mag gebruiken.

De prestaties van de wagens liggen dicht in elkaars buurt, wat de races spannend maakt. De racewagens gebruiken hetzelfde chassis en dezelfde batterij. Onderdelen zoals de motor, de transmissie of het koelsysteem mogen de teams wel zelfstandig ontwikkelen.

Elektrische DS-modellen
Voor een premiummerk als DS Automobiles, dat sterk inzet op elektrische auto’s, is de Formule E interessant om extra ervaring op te doen met nieuwe technologie. Daarvan profiteren de klanten van de nieuwe DS 3 CROSSBACK E-TENSE en DS 7 CROSSBACK E-TENSE 4X4. De eerste rijdt volledig elektrisch (320 kilometer), de tweede is een plug-inhybride met een emissievrije actieradius van 58 kilometer (WLTP-cyclus).

Dankzij kennis over energierecuperatie die opgedaan werd in de Formule E, konden de ingenieurs het maximale rijbereik van beide SUV’s vergroten. De bestuurder kan kiezen uit twee oplossingen om de bewegingsenergie van de wagen te recupereren wanneer die vertraagt: de stand ‘Normal’ simuleert het gedrag van een wagen met verbrandingsmotor, terwijl de ‘Brake’-modus zorgt voor een maximale vertraging zodra je van het ‘gaspedaal’ gaat.

Nieuw seizoen
Op 22 november 2019 begint het zesde seizoen van de Formule E in Riyad (Saudi-Arabië). DS TECHEETAH is opnieuw van de partij, deze keer met Jean-Éric Vergne en Antonio Felix Da Costa. Zij kruipen achter het stuur van de DS E-TENSE FE20, een evolutie van de succesbolide.
 

Zin om elektrisch te rijden? Ontdek nu de nieuwe DS 3 CROSSBACK E-TENSE en DS 7 CROSSBACK E-TENSE 4X4 »