Tegen 2035 ziet de autowereld er wellicht helemaal anders uit dan vandaag. De ontwerpers van DS Automobiles gingen de uitdaging aan om dé droomwagen van 2035 te bedenken. Misschien rijd jij dan wel rond in deze futuristische, elektrische roadster?

Net als de allereerste DS in 1955 profileert DS Automobiles zich als avant-gardistisch, zowel qua design als technologie. Ook vandaag denkt het Franse premiummerk ver vooruit. “In een autowereld die volop verandert, concentreert onze ontwikkeling zich op een efficiënter gebruik van energie – ongeacht de vorm – en rijhulpsystemen die voor steeds meer comfort en veiligheid zorgen”, vertelt Yves Bonnefont, CEO van DS Automobiles.

“Op enkele aspecten na, weten we nu al welke modellen we tegen 2025 zullen produceren. Maar om onze grenzen te verleggen, gingen we een andere uitdaging aan: een soort interne wedstrijd om onze droomauto vorm te geven. Die droom moest voldoende ver in de tijd liggen om te inspireren. We droomden over de manier waarop klanten in 2035 willen leven en plezier beleven in een DS.”  

Asymmetrisch
Het resultaat van deze denkoefening is de DS X E-TENSE, een spectaculaire roadster die meteen opvalt door zijn asymmetrische koetswerk. Het dak werd achterwege gelaten, de inzittenden dragen dus een helm. Voor de bediening van verschillende functies in de auto zorgt de persoonlijke assistent IRIS, een hologram dat in het interieur wordt weergegeven en geconnecteerd is met de buitenwereld.

Bijzonder is ook de verlichting. “Het oppervlak van het koetswerk zelf wordt het verlichtingselement”, zegt Thierry Metroz, designdirecteur van DS Automobiles. “Aan elke kant van de grille geven lichtgordijnen (DS LIGHT VEIL) de DS X E-TENSE een eigen identiteit met verschillende kleuren, vormen en intensiteiten.  Ook achteraan zit een lichtgordijn verzonken in het koetswerk om de passage van de DS X E-TENSE en de verschillende fases van energierecuperatie aan te geven.”

Met dank aan de Formule E
De DS X E-TENSE rijdt zuiver elektrisch en wint energie terug tijdens het vertragen. Net als in de Formule E dus, het kampioenschap met elektrische eenzitters waarin DS Automobiles zowel bij de constructeurs (met het team DS TECHEETAH) als de piloten (met Jean-Éric Vergne) het afgelopen seizoen won.

“Het remsysteem is avant-gardistisch en gebruikt onze ervaring in de Formule E. We denken dat er in de toekomst geen remschijven meer nodig zijn. De motoren, die in de wielen zitten, zullen in staat zijn om de auto helemaal af te remmen door rechtstreeks vertragingsenergie te recupereren”, zegt productdirecteur Eric Apode van DS Automobiles.

In elk voorwiel van de DS X E-TENSE ligt een elektromotor. Deze auto is 540 pk sterk en in de speciale circuitmodus wordt dat zelfs 1.360 pk, waardoor de bestuurder optimaal geniet van het onderstel dat bedacht werd door DS Performance, het technische team uit de Formule E. In deze futuristische premiumwagen zijn sensaties en adrenaline gegarandeerd.

Vandaag
De DS X E-TENSE anticipeert op een elektrische toekomst. Hij mag dan futuristisch zijn, elektrisch rijden is vandaag al realiteit bij DS. De DS 3 CROSSBACK E-TENSE is het eerste volledig elektrische model in het segment van de premium B-SUV’s. Met de DS 7 CROSSBACK E-TENSE 4X4 heeft het premiummerk ook een eerste plug-inhybride in huis. Vanaf 2025 zal elk nieuw DS-model zelfs alleen nog beschikbaar zijn met elektrificatie (zuiver elektrisch, plug-inhybride of allebei). Dat aspect van de DS X E-TENSE wordt dus al zeker werkelijkheid.
 

Zin om elektrisch te rijden? Ontdek nu de nieuwe DS 3 CROSSBACK E-TENSE en DS 7 CROSSBACK E-TENSE 4X4 »