JEP verklaart klachten over Bicky Burger-reclame gegrond
Foto: AFP

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) heeft de klachten tegen een marketingcampagne van Bicky Burger waarin partnergeweld werd genormaliseerd, gegrond verklaard.

Bicky Burger wilde met een reclamecampagne op Facebook de aandacht vestigen op zijn verpakking, en gebruikte daarvoor een tekening van een man die een vrouw een vuistslag geeft omdat zijn Bicky niet in het juiste doosje zit. Daar kwam heel wat kritiek op, omdat de cartoon partnergeweld zou normaliseren.

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) ontving sinds het verschijnen van de reclameboodschap begin oktober bijna 700 klachten, onder meer van Vlaams viceminister-president en minister van Gelijke Kansen Bart Somers (Open VLD) en zijn Brusselse en Waalse collega’s.

Die vele klachten waren ook gegrond, oordeelde de JEP.

‘Het ging om een campagne die - terecht - grote verontwaardiging heeft gewekt bij het publiek, bij beleidsmakers en binnen de reclamesector zelf’, stelt Sandrine Sepul, directrice van de Raad voor de Reclame. Volgens de JEP herinnert de beslissing eraan dat reclamepraktijken ethische en wettelijke grenzen hebben, ook al werd de reclamecampagne vrij snel weer ingetrokken door de adverteerder.

Aangezien Bicky Burger tot het Nederlandse bedrijf GoodLife Foods B.V. behoort, heeft de JEP het dossier overgemaakt aan haar Nederlandse collega’s van de Stichting Reclame Code.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig