Gebreken in het besturingssysteem van de Boeing 737 Max hebben een sleutelrol gespeeld in de crash van het vliegtuig van luchtvaartmaatschappij Lion Air. Dat bevestigt een officieel Indonesisch rapport.

De Indonesische onderzoekers stellen dat fouten door Boeing, Lion Air en de piloten tot de crash voor de kust van Indonesië hebben geleid. Bij het ongeval vielen op 28 oktober 2018 189 doden.

Het ontwerp en de veiligheidskeuring van het MCAS-systeem, een automatisch systeem dat moest verhinderen dat het toestel een duikvlucht zou maken, waren ongeschikt, zegt het nationale comité dat met de transportveiligheid belast is.

Een van de piloten zou niet voldoende opgeleid geweest zijn en ook het onderhoud van het toestel gebeurde niet naar behoren.

Enkele maanden na het ongeval stortte een vliegtuig van hetzelfde type van de Ethiopische luchtvaartmaatschappij neer op een vlucht van Addis Abeba naar Nairobi. Daarbij kwamen 157 mensen om het leven. Alle 737 Max-toestellen staan sindsdien aan de grond.

Daarna kwamen de problemen met het MCAS-systeem aan het licht.

Boeing kondigde dinsdag het ontslag aan van het hoofd van zijn afdeling voor commerciële luchtvaart (BCA), Kevin McAllister, het eerste vertrek van een leidend kaderlid van het bedrijf sinds het begin van de crisis rond de Boeing 737 Max.