Premies voor elektrische wagen stopgezet
Foto: AP

De Vlaamse regering schrapt vanaf 1 januari 2020 de premie voor de aanschaf van een elektrische wagen. Premies die zijn aangevraagd tot en met 31 december, worden nog wel behandeld, daarna niet meer.

Dit voorjaar besliste de vorige Vlaamse regering nochtans nog om het premiestelsel te versterken. Toenmalig minister van Energie Lydia Peeters (Open VLD) noemde de maatregel toen noodzakelijk ‘om de vergroening van ons wagenpark te versnellen’.

De premie van maximum 4.000 euro werd met een jaar verlengd, tot eind 2020. Minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) komt daar nu op terug omdat 'de maatregel de verwachtingen niet heeft ingelost'.

FEBIAC reageert ontgoocheld. De automobielfederatie noemt de beslissing nefast voor de vergroening van het Belgische wagenpark. 'Een sterke fiscale stimulans is vandaag echt nog onontbeerlijk. Nergens ter wereld heeft de markt van elektrische voertuigen zich sneller kunnen ontwikkelen dan gemiddeld, zonder een pakket aan ondersteunende maatregelen. Naast de nodige uitrol van laadinfrastructuur, is een sterk fiscaal signaal cruciaal om de consument vandaag al te overtuigen.' Vandaag kiest nog steeds minder dan 1% van de particuliere autokopers voor een elektrische auto’s, weet Febiac. 

Andere premies worden wel verlengd

Demir verlengt wel de premie voor sloop en herbouw van oude woningen tot eind volgend jaar. Ze verlengt ook de energieleningen aan één procent voor scholen, sportclubs en vzw’s. Dat kost volgend jaar 18 miljoen euro.

De minister neemt de maatregel in afwachting van een federale beslissing. Daar loopt nu een btw-verlaging voor sloop en heropbouw in de dertien centrumsteden. Demir hoopt dat de volgende federale regering de maatregel uitbreidt naar heel Vlaanderen.

Bakfietsen. Elektrische fietsen. Deelsteps. We pendelen steeds meer met fietsen van allerlei vormen, soorten en maten. Maar is onze fietsinfrastructuur klaar voor een groter en diverser aantal fietsers? Waar loopt het mis? En hoe kan het opgelost worden? De Standaard-journaliste Marie Garré doet in onderstaande video de test.