Bicky Burger gebruikt tekening waarop man vrouw slaat als reclame
Foto: Bicky Burger

Een man slaat een vrouw, met als bijschrift: ‘Fake Bicky, fwa?’. De marketingcampagne lokt heel wat reacties uit op sociale media. 'Wij willen vrouwengeweld absoluut niet promoten', reageert het bedrijf.

Een nieuwe marketingcampagne die dinsdag werd gelanceerd op sociale media wil klanten aanzetten om een ‘echte’ Bicky Burger te vragen in de frituur. Die wordt verkocht in een groen doosje, niet in een wit. De afbeelding die ervoor gebruikt wordt, is een vrouw die een man een hamburger geeft in een wit doosje. Daarop slaat de man de vrouw.

 

 

De campagne loopt zowel in Vlaanderen, Brussel als in Wallonië, in het Frans en in het Nederlands. De Waalse minister voor vrouwenrechten Bénédicte Linard reageerde al via Twitter. ‘Geweld tegen vrouwen is een serieus onderwerp, dat niet gebagatelliseerd hoort te worden door Bicky Burger’, vindt ze.

Aan Het Nieuwsblad reageert het bedrijf op de verontwaardiging. 'Wij willen absoluut vrouwengeweld niet promoten en keuren dit ten strengste af', zegt Bicky-marketeer Tom Stevens. 'Eender welk geweld trouwens. Dit is dan ook niet de insteek van de post. Het objectief ligt op een ander terrein. Binnen de context van het merk, de doelgroep en het mediakanaal is het doel om te vertellen dat valse Bicky’s verkopen of kopen not done is.'

Het is niet de eerste keer dat Bicky Burger uitpakt met controversiële reclame.

In maart werd een model gebruikt die al veel plastische chirurgie had laten uitvoeren. 'Ze heeft al veel verkeerde keuzes gemaakt, maar niet als het om echt vlees gaat', stond er toen te lezen in de video.

 In 2016 werd op Wereld Alzheimer Dag reclame gemaakt met een foto van twee bejaarde mensen met als bijschrift: 'Om het halfuur een Bicky kunnen eten zonder schuldgevoel, toch één voordeel.' Ook toen kreeg het bedrijf veel kritiek.