Onderzoek VUB en UGent: donkere chocolade maakt klant gelukkig
Foto: Getty Images

Onderzoek van de UGent en de VUB toont aan dat donkere chocolade eten de stemming van klanten en hun evaluatie van de dienstverlening of klantenervaring verbetert.

Winkeliers die hun klanten gelukkig willen stemmen, halen het best zwarte chocolade in huis, blijkt uit doctoraatsonderzoek van de Vrije Universiteit Brussel en de Universiteit Gent.

Het onderzoek werd gevoerd via drie scenario-gebaseerde experimenten en één veldstudie in een schoenenwinkel, waaraan in totaal bijna 400 mensen deelnamen. Het was specifiek de zwarte chocolade die het verschil maakte bij de klant. Een andere attentie, zoals het aanbieden van speculaas of melkchocolade, had niet hetzelfde effect als de donkere chocolade.

‘Het fijne aan ons onderzoek is dat het kleine handelaars, retailers en dienstverleners erop attent maakt dat een detail zoals donkere chocolade het verschil kan maken', vertelt onderzoekster Nanouk Verhulst.

'Bovendien is het aanbieden van een stukje donkere chocolade betaalbaar. Dat is vooral belangrijk voor kleine zelfstandigen, omdat die het steeds moeilijker krijgen om klanten naar hun winkel te lokken en hun kracht dus moeten halen uit extra fijne klantenervaringen.'

De resultaten van het onderzoek werden gepubliceerd in het Journal of services marketing.