Duitse export verliest 30 miljard door handelsconflict China-VS
Foto: Unsplash.com
De handelsoorlog tussen China en de VS zou de Duitse exporteurs 30 miljard euro aan groei kosten. Daarnaast eist ook de onzekerheid rond de Brexit haar tol.

Onzekerheid en bureaucratische effecten van de Amerikaans-Chinese handelsoorlog beloven de export-gerichte Duitse economie dit jaar 30 miljard euro aan groei te kosten. Dat staat te lezen in de Duitse krant Die Welt.

De krant baseert zich op een rapport van de Duitse Kamer van Koophandel (DIHK). Volgens dat document wordt de groei van de Duitse export dit jaar vrijwel volledig teniet gedaan door de wereldwijde handelsspanningen. Of zoals de voorzitter van de Duitse Kamer van Koophandel zei: 'We zullen meer dan 30 miljard minder exportgroei realiseren tegenover een al zwak vorig jaar.'

Naast de onzekerheid waren er de aanzienlijke kosten voor extra bureaucratische maatregelen - zo'n 1,34 miljoen certificaten van herkomst - die de exporteurs moesten nemen in de hoop hun goederen te vrijwaren van de handelssancties.

Onzekerheid rond Brexit

Verder ondervonden de Duitse exporteurs negatieve gevolgen van het verwachte vertrek van Groot-Brittannië uit de Europese Unie, klonk het bij de DIHK. In de eerste helft van dit jaar was Groot-Brittannië Duitslands achtste grootste handelspartner. Voor de eerste keer moest het Verenigd Koninkrijk zich tevreden stellen met een plaats achter Polen, omdat de Duitse zakenpartners zich voorbereidden op een herinvoering van wettelijke barrières. 

Andere problemen

De Duitse economie kromp het tweede kwartaal van dit jaar met 0,1 procent. Ook in het derde kwartaal zou Duitsland, volgens het onderzoeksbureau Ifo, afstevenen op een krimp van 0,1 procent. Daardoor zou de Duitse economie in een recessie belanden.

De handelsoorlog leidde misschien tot een negatieve groei en de onzekerheid rond de Brexit heeft nefaste effecten, maar eerder meldde deze krant al dat de Duitse economie ook nog met andere problemen kampt. Het heeft onder meer te maken met een auto-industrie in existentiële crisis en een achterstand op het vlak van digitale producten en diensten. Bovendien kampt Duitsland met een verouderde infrastructuur die nood heeft aan investeringen.