188 banen weg bij Punch Powertrain in Limburg, nog meer slecht nieuws op komst
Foto: blg

172 arbeiders en zestien bedienden verliezen hun baan bij Punch Powertrain in Limburg. Dat werd vanochtend op een bijzondere ondernemingsraad bekendgemaakt. Ook in de afdeling onderzoek & ontwikkeling zullen nog jobs verdwijnen.

Punch Powertrain start de procedure van collectief ontslag. Bij de arbeiders verdwijnt meer dan één baan op drie. Van de 483 arbeiders verliezen 172 mensen hun baan. De reden is de slabakkende automarkt in China en elders. Punch Powertrain in Sint-Truiden werkt vooral voor de Chinese automarkt. Het bedrijf is in handen van het Chinese Yinyi dat zowel in vastgoed als de autosector zit. Een van de grote klanten van Punch is overigens het Chinese Geely dat eigenaar is van autobouwer Volvo.

Naast 172 arbeiders verliezen ook zestien bedienden hun baan. Maar er is nog meer slecht nieuws op komst. Punch heeft ook nog twee afdelingen die hoofdzakelijk aan onderzoek & ontwikkeling doen. Daar gaat het vooral om bedienden. Er zouden volgens de vakbonden 450 bedienden op onderzoek & ontwikkeling werken. Eind september krijgen die te horen hoeveel banen daar sneuvelen.

Alles samen werken bij Punch Powertrain in Limburg 1.100 werknemers. Het gaat dus om een forse klap voor het bedrijf. Raf Dal Cero van ABVV-Metaal betreurt dat het opnieuw de laagste in rang zijn die mogen opdraaien voor het slecht nieuws. Punch Powertrain werd in 2016 voor een bedrag inclusief schulden van een miljard euro verkocht. Die overname werd in belangrijke mate met schulden gefinancierd. Nu het orderboekje in elkaar klapt, heeft het bedrijf een probleem.

Onterechte zwarte piet

'Als het economisch goed gaat, moet je reserves aanleggen maar dat is hier niet gebeurd', zegt Dal Cero. Hij wijst er ook op dat de bonden het bedrijf altijd gesteund hebben. 'Veel erkenning hebben we daar nooit voor gehad van Punch. De publieke opinie hoort enkel van ons bestaan als we met vlaggen op straat komen omwille van herstructureringen. Niet moeilijk dat we altijd de zwarte piet krijgen.'

Bij Punch Powertrain wordt het systeem van economische werkloosheid ondertussen maximaal benut. Van de 500 arbeiders zitten er nu al 300 in allerlei systemen van economische werkloosheid, die gaan tot twee weken thuis/twee weken werken. In sommige afdelingen is het nog slechter. Bij Punch zijn ook meer dan 600 bedienden aan de slag.

Punch maakt automatische versnellingsbakken en heeft erg te lijden onder de malaise in de autosector en de terugval van de Chinese automarkt. Het bedrijf zit in zwaar weer en zag vorige maand ook zijn Chinese hoofdaandeelhouder Yinyi bescherming tegen schuldeisers aanvragen.

Het voorbije jaar halveerde de groepsomzet van Punch Powertrain van net geen 800 miljoen euro naar 441,3 miljoen euro en klapte de winstgevendheid in elkaar. Punch moest zijn banken een vrijstelling en/of aanpassing van het kredietcontract vragen. De schuldgraad die contractueel maar 2,25 keer de brutowinst mocht bedragen, was doorgeschoten tot 7,03 keer.