Vrijdagochtend bijzondere ondernemingsraad bij Punch Powertrain
Foto: Tom Palmaers

Vandaag, donderdag, hebben de vakbonden en directie van Punch Powertrain al sociaal overleg gehouden. Dat was er versneld gekomen na berichten in De Standaard over nakend banenverlies.

Vrijdagochtend vindt bij Punch Powertrain, dat onderdelen maakt voor transmissiesystemen voor auto’s, in Sint-Truiden een bijzondere ondernemingsraad plaats.

De directie zou tot donderdag verschillende scenario’s onderzoeken, om die dan met de vakbonden te bespreken in een sociaal overleg. Op de uitkomst van het overleg van donderdag geven de vakbonden geen commentaar. ‘We hebben donderdag even samengezeten. Wij wachten de bijzondere ondernemingsraad af. De directie gaat dan tekst en uitleg geven, en dan communiceren we naar de mensen’, zegt Raf Dal Cero van ABVV Metaal aan Belga.

De arbeiders hadden vorige week vrijdag het werk neergelegd nadat De Standaard had bekendgemaakt dat het bedrijf een onbekend aantal banen zou schrappen. De middagploeg hervatte vrijdag al het werk. Sinds maandag zijn de arbeiders van het Truiense bedrijf gewoon weer aan het werk.

Dip in de Chinese markt

Punch Powertrain heeft sinds een jaar te weinig werk. Dat komt doordat de Chinese automarkt in een dip zit. Door een wijziging van de uitstootnormen nemen dealers minder auto’s in voorraad. Punch Powertrain werkt voor ongeveer 85 procent voor de Chinese markt. Geely (eigenaar van Volvo) is één van de belangrijkste afnemers, naast een reeks andere Chinese spelers.

De uitdaging voor het bedrijf is om de huidige moeilijke periode te overbruggen. Vanaf 2022-23 zou er genoeg werk zijn door een groot contract met de Franse autobouwer PSA. Sint-Truiden zou de onderdelen maken, de assemblage zou gebeuren in een joint venture tussen PSA en Punch in Metz. Maar die dip in de automarkt komt te vroeg voor Punch. De directie werkte aan een aantal scenario’s voor een doorstart tot aan het PSA-contract.

Bij Punch werken circa 1.100 mensen van wie 500 arbeiders. Daarvan zitten er 300 in systemen van economische werkloosheid die 50 procent werkloosheid inhouden. De 600 bedienden werken in belangrijke mate op Onderzoek&Ontwikkeling. Het bedrijf kampt met te veel schulden, staat onder toezicht van zijn banken en heeft een Chinese hoofdaandeelhouder die zelf bescherming tegen schuldeisers geniet. Vorige week vrijdag raakte ook bekend dat VDL Nedcar, dat voor BMW werkt, 600 banen zou schrappen.