Wie Brussel binnenrijdt, moet betalen: 'Voorbarig', zegt minister Gatz
Foto: FRED DEBROCK

Wie Brussel met de wagen binnenrijdt, zal daar nog deze legislatuur voor betalen, ook de Vlaamse pendelaars. 'We zullen overleg plegen met het Vlaamse en het Waalse Gewest', reageert minister Sven Gatz (Open VLD).

Het Brussels Gewest voert de komende jaren een variant in op de veelbesproken kilometerheffing. De nieuwe Brusselse regering kiest voor een stadstol met variabel tarief, afhankelijk van het tijdstip en het type wagen. Dat schrijven Bruzz en De Tijd woensdag. Het principe staat beschreven in het regeerakkoord, maar kreeg tot nog toe amper aandacht. 

Er werd lang gehoopt dat Vlaanderen, Brussel en Wallonië de kilometerheffing samen zouden invoeren, maar de Brusselaars zijn niet langer bereid te wachten, schrijven de kranten. Ze grijpen daarom naar een bestaand systeem om een eigen stadstol in te voeren. Bevoegd minister van Financiën Sven Gatz (Open VLD) noemt de uitspraken voorbarig: 'In het regeerakkoord staat dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest overleg zal plegen met het Vlaamse en het Waalse Gewest. Zolang die regeringen niet gevormd zijn, is elke verklaring voorbarig', zegt Gatz aan Belga. 

Slimme camera’s

In het hele grondgebied geldt al een lage-emissiezone. Die wordt gecontroleerd door een cameraschild met nummerplaatherkenning en een database. Die kan dienen om chauffeurs te doen betalen als ze Brussel binnenrijden.

‘Het wordt een slim systeem dat met zo veel mogelijk factoren rekening houdt’, verklaart Brusselse minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) aan De Tijd. ‘Het systeem is niet fijnmazig genoeg om mensen te laten betalen voor elke kilometer die ze rijden. Maar we kunnen wel variëren in prijzen, afhankelijk van spits- of daluren, de plek van binnenrijden, de uitstootnorm en de grootte of het vermogen van de wagen. Een kleinere wagen betaalt minder dan een SUV, omdat ook het aspect verkeersveiligheid moet meespelen. Het is niet de bedoeling dat het een stadstol met één vast tarief wordt.’

Er moet nog beslist worden in welke zone de heffing geldt, op het hele grondgebied of enkel in grote door file geplaagde delen van Brussel. De tarieven liggen evenmin vast. Bedoeling is wel om de stadstol deze legislatuur nog in te voeren. Het regeerakkoord vermeldt ook dat het netwerk van ANPR-camera’s uitgebreid zal worden om het systeem uit te rollen.

Dubbele factuur voor Vlaamse pendelaar mogelijk

Als de hervorming er komt zonder een akkoord met Vlaanderen, zal de factuur voor Vlaamse pendelaars waarschijnlijk oplopen. Ze riskeren dan naast de huidige verkeersbelasting in Vlaanderen ook het gebruikstarief in Brussel te betalen.

Mobiliteitsorganisatie Touring is helemaal geen voorstander van een stadstol zoals Brussel die zou willen invoeren. Dat laat woordvoerder Danny Smagghe woensdag weten. 'Wij willen een systeem voor het hele land, zoals rekeningrijden of een kilometerheffing, niet een systeem dat enkel in Brussel geldt', zegt Danny Smagghe van Touring. Smagghe noemt het ook een bijkomende belasting voor de pendelaar. 'Je straft de mensen die in de file staan nog eens extra. Als je een stadstol invoert moet je ook zorgen voor voldoende alternatieven en de files verminderen.' 

Volgens Smagghe moet daarnaast nagegaan worden wat de rendabiliteit en efficiëntie van een stadstol is, voor die ingevoerd wordt. 'Bovendien is dit allemaal niet doorgesproken met de vertegenwoordigers van de weggebruikers. Wij zien dit helemaal niet zitten.'

Ook Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, reageert afwijzend. Het omschrijft de taks als 'een slim verpakte tol die door haar eenzijdige toepassing vooral de Vlaamse pendelaars treft en Brussel minder aantrekkelijk dreigt te maken voor bedrijven'. 'Elke vorm van rekeningrijden moet ook gepaard gaan met maatregelen voor openbaar vervoer, overstapparkings, fietssnelwegen enzovoort. Eenzijdig het autogebruik viseren en dan nog vooral voor pendelaars, is niet de weg vooruit', zegt Jan Van Doren, directeur van Voka Metropolitan.

'We vragen met aandrang dat er met open geest samengewerkt wordt tussen Brussel en Vlaanderen om die gordiaanse verkeersknoop te ontwarren', aldus Van Doren. 'We vragen dat er ook wordt meegewerkt aan een optimalisatie van de Brusselse ring en de vergunningen voor de tramlijnen en de trambus die Vlaanderen wilt inleggen naar Brussel. Met aparte ideeën komen we er niet, er is nood aan een breed gedragen en gediversifieerd metropolitane visie op het mobiliteitsbeleid.'

Staatssecretaris Pascal Smet (one.brussels-SP.A) wilde woensdag geen reactie kwijt.