Lotus opent speculoosfabriek in VS
Foto: BELGA

De gekende Lotus-speculoos wordt niet langer alleen in het Oost-Vlaamse Lembeke geproduceerd. Sinds begin augustus is immers de gloednieuwe Amerikaanse speculoosfabriek van koekjesbakker Lotus Bakeries operationeel.

‘De eerste ‘US made’ Biscoff (de Amerikaanse merknaam, red.) zal binnenkort in de Amerikaanse winkel liggen’, zo kondigde Lotus maandag aan, bij de publicatie van zijn halfjaarresultaten.

De Amerikaanse speculoosfabriek staat in Mebane, in de oostelijke deelstaat North Carolina. De bouw ervan startte vorig jaar. De fabriek bevat twee productielijnen. Er wordt momenteel in twee ploegen gewerkt, de bedoeling is tegen eind dit jaar naar een drieploegensysteem te evolueren.

‘De opstart van de fabriek is een historische mijlpaal voor Lotus Bakeries’, klinkt het maandag nabeurs in een persbericht. De Verenigde Staten zijn al enkele jaren het grootste speculoosland voor Lotus Bakeries.

Het op de Brusselse beurs genoteerde bedrijf boekte in de eerste zes maanden van dit jaar een omzet van 298 miljoen euro, meer dan 30 miljoen of ruim 11 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Een derde van de toename heeft te maken met de overname van Kiddylicious, een Britse producent van voedzame tussendoortjes die vorig jaar nog niet in de cijfers werd opgenomen. Er was ook een klein positief wisselkoerseffect.

De belangrijkste interne groei kwam van de speculoosproducten (Lotus Biscoff), zegt het bedrijf. Die omvatten de speculooskoekjes en -pasta, en er wordt nu ook internationaal ingezet op ijsjes met speculoos. Daarnaast kenden ook de natuurlijke tussendoortjes (de afdeling ‘Natural Foods’) een sterke groei.

De divisie lokale specialiteiten doet het goed in België (Suzy-wafels, Dinosaurus-koekjes ...) en Frankrijk. In Nederland is de trend van de ontbijtkoek echter negatief. ‘Het management van Koninklijke Peijnenburg (Nederlands bedrijf in handen van Lotus, red.) werkt aan een geïntegreerd plan waarvan verschillende initiatieven concreet zullen worden in de tweede jaarhelft’, klinkt het.

Het recurrente bedrijfsresultaat (rebit) ging ruim 7 procent hoger tot 51,2 miljoen euro. De nettowinst steeg met bijna 6 procent tot 36,2 miljoen euro.

De opening van de Amerikaanse fabriek is niet het enige internationale nieuws dat de voorbije maanden bij Lotus te rapen viel. Zo opende het in juni in Zuid-Afrika een nieuwe productiefaciliteit voor zijn Bear-snacks. En in Italië neemt de onderneming de commercialisatie van haar producten meer in eigen handen. Het creëert daarvoor een joint venture - Lotus Bakeries Italy - met zijn Italiaanse distributiepartner Lona. Lotus heeft de meerderheid in handen van die joint venture, met ook een optie om op termijn Lona volledig uit te kopen.

Lotus Bakeries laat ten slotte nog weten dat het een incubatorfonds (FF 2032) heeft opgericht. Dat zal tot 30 miljoen euro investeren in ‘beloftevolle merken en groeibedrijven’. De eerste investering is een participatie van 20 procent in Peter’s Yard, een Brits bedrijf dat crackers produceert op basis van gezonde zuurdesem.