Infrabel plant grote werken op Noord-Zuidas, met zware hinder tot gevolg
Themabeeld Brussel-Zuid Foto: Dieter Telemans

De spoornetbeheerder Infrabel vraagt NMBS om van 14 oktober tot 8 november dagelijks 100 treinen te schrappen op de Noord-Zuidverbinding in Brussel. Dat is nodig om aan de infrastructuur te kunnen werken, schrijft De Tijd.

De Tijd en L’Echo konden documenten inkijken waaruit blijkt dat Infrabel deze herfst de zuidkant van het station Brussel-Zuid wil vernieuwen. Daardoor bestaat de kans dat het treinverkeer erg verstoord geraakt. Tienduizenden pendelaars zouden in de herfst een maand lang niet met hun vaste trein naar Brussel kunnen sporen. Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel, benadrukt aan VRT NWS dat de werken hoognodig zijn. 'Het gaat om een grote vernieuwing van de wissels en seinrichting.' De NMBS reageert dat de plannen te laat aangekondigd werden, pas drie maanden geleden. Infrabel verdedigt zich door te zeggen dat de werken twee jaar geleden al op tafel lagen.

Door de werken moet de Noord-Zuidas sowieso in de verlengde weekends van 1 en 11 november volledig dicht. Maar NMBS reageert verbaasd dat de hinder een maand zou duren. Infrabel moet 30 procent van de wissels voor Brussel-Zuid vastzetten, waardoor in die periode veel minder treinen door de drukste as van het land kunnen rijden.

Infrabel stelde voor alle piekuurtreinen van en naar Brussel af te schaffen, maar dat zou heel grote gevolgen hebben. Dagelijks pendelen gemiddeld 68.000 reizigers naar de hoofdstad, goed voor 104 P-treinen. De maatregel zou één op de vier pendelaars treffen in de ochtendspits naar Brussel. Infrabel reageert in De Tijd dat NMBS zelf de keuzes moet maken. ‘Het is aan hen om te zeggen welke P-, IC- of S-treinen ze tijdelijk wil afschaffen’, zegt woordvoerder Thomas Baeken in De Tijd. Baeken benadrukt dat het op dit moment nog te vroeg is om al over een definitief cijfer te spreken in verband met afgeschafte treinen, omdat die gesprekken nog bezig zijn.

'Het is niet minder dan een schandaal', reageert Peter Thoelen, de woordvoerder van Trein Tram Bus. 'Het is niet de eerste keer dat er een communicatieprobleem is tussen NMBS en Infrabel, maar dat is niet het probleem van de reiziger', vindt hij. 'We willen gewoon op tijd geraken waar we moeten zijn.' Thoelen hoopt dat er zal worden ingezet op alternatieven, zoals bussen, trams en metroverbindingen. 'Maar dat is eigenlijk geen goede regeling. De ingenieurs hebben een puur technische beslissing genomen, zonder na te denken over de impact op de reizigers.'

Werken

Infrabel werkt aan de modernisering van de seininrichting van de zuidkant van het station van Brussel-Zuid. De vernieuwing begon al in 2017.  De infrastructuurbeheerder werkte al aan de noordkant van het station Brussel-Zuid en de spoortunnel van de Noord-Zuidverbinding. Deze herfst is het tijd voor de zuidkant van het station. De werf is volgens de infrastructuurbeheerder een cruciale fase in het Masterplan ETCS, een plan dat werd opgesteld na de treinramp van Buizingen om meer spoorveiligheid te garanderen.

'We hebben de voorbereidende werken voor de werf ondertussen uitgevoerd zonder hinder voor het treinverkeer', zegt Baeken. 'Maar voor de vernieuwing van de wissels zal er minder capaciteit beschikbaar zijn voor de Brusselse Noord-Zuidas.'