De herfstcollectie van Dries Van Noten wordt gekenmerkt door stuks met een bloemenprint. Daarvoor haalde hij inspiratie uit zijn eigen tuin, die vol bloemenstruiken, fruitbomen en wilde grassen staat. Dat zegt de Belgische modeontwerper in een reportage in The New York Times.

Modeontwerpers zoeken de inspiratie voor nieuwe collecties niet altijd ver van huis. ‘Ik dacht: wat is de meest spontane, meest directe manier om een bloemenprint te maken?’, aldus Dries Van Noten. Het antwoord groeide in zijn eigen tuin vlakbij Antwerpen, die hij gebruikte als basis voor de aankomende herfst- en winterlijn.

Hij sneed fuchsia en citroengele rozen, bordeauxrode dahlia’s en korenbloemblauwe riddersporen uit zijn struiken en hing de bloemen op aan transparante draden voor een blauwe, papieren achtergrond. Hij en zijn team fotografeerden vervolgens de bloemen bij zonsondergang. Die foto’s werden vervolgens digitaal op zijde, chiffon en crêpestof gedrukt voor een collectie die heel dicht bij de natuur aanleunt.

Voor Van Noten was het naar eigen zeggen belangrijk om de bloemenpracht in de herfst te fotograferen om de collectie een dosis echtheid mee te geven. ‘Aan het einde van het seizoen zie je schimmel en zwarte vlekken op bloemen’, zegt hij. ‘Sommige bloemen hebben dan imperfecties en dat geeft ze een realistische toets mee.’