Brandweer kant zich tegen ‘te soft’ logo
Foto: Photo News

Een hartje met een geel-rood vlammetje, dat zou het nieuwe logo van de Brusselse brandweer kunnen worden.

Het ontwerp ligt momenteel op tafel, maar is al uitgelekt bij de manschappen. En die zijn er niet over te spreken. Op sociale media werd zelfs al een campagne opgezet met het huidige embleem en de tekst ‘Touche pas à mon logo’ (blijf van mijn logo af, red.).

Brandweer kant zich tegen ‘te soft’ logo

‘Onze identiteit gaat hiermee volledig verloren’, zegt Eric Labourdette van de liberale vakbond VSOA. ‘Wereldwijd heeft het logo van brandweerkorpsen een duidelijke link met de brandbestrijding: vlammen, een helm, een ladder ...’

De vorige Brusselse ­regering had beslist dat het iris-logo bij alle Brusselse diensten te zien moest zijn, dus ook bij de brandweer. ‘Maar wij hoeven helemaal geen reclame te maken voor Brussel’, zegt Labourdette.

Ook het ACV is niet overtuigd. ‘Dit heeft nog weinig met de brandweer te maken’, zegt Dirk Van der Ougstraete. ‘De mannen vinden het te soft en het mist body. Het stoere is er helemaal uit.’

De directie van de Brusselse brandweer bevestigt dat er wordt gewerkt aan een nieuw logo, dat beter moet passen bij de stijl die de andere Brusselse instellingen gebruiken, maar laat verstaan dat het ontwerp nog niet definitief is.