Vijf mythes over elektrische wagens ontkracht
Foto: Kia
Over elektrische wagens doen heel wat mythes de ronde die niet stroken met de realiteit. Uit een enquête over elektrisch rijden blijkt dat er vandaag nog heel wat misvattingen bestaan.

Tussen 3 en 14 mei 2019 konden bezoekers van de website van Het Nieuwsblad een enquête over elektrische wagens invullen. Het onderzoek werd gevoerd in opdracht van Kia en toont aan dat er nog heel wat - niet altijd terechte - twijfels bestaan over elektrisch rijden.
 

1. Elektrische auto’s zijn te duur

81 procent is het eens

Het klopt dat elektrische auto’s nog altijd duurder zijn in aankoop dan auto’s met een klassieke verbrandingsmotor. Toch komen er stilaan meer betaalbare modellen op de markt. Neem nu bijvoorbeeld de volledig elektrische Kia e-Niro, een SUV die beschikbaar is vanaf 37.690 euro (versie met 136 pk). Een aanzienlijke investering, maar je moet het volledige kostenplaatje bekijken om correct te kunnen vergelijken. Zo bestaan er fiscale voordelen voor elektrische auto’s (120 procent aftrekbaarheid voor fleetklanten, 100% vanaf 2020), kost elektriciteit minder dan brandstof en is een wagen zonder verbrandingsmotor een pak goedkoper in onderhoud.
 

2. De keuze in elektrische auto’s is beperkt

65 procent is het eens

De markt voor elektrische wagens is in volle ontwikkeling en zal de komende twee jaren sterk toenemen. Om de gemiddelde emissie van hun vloot te verminderen, zullen zowat alle merken elektrische aandrijving op grote schaal introduceren. Een merk als Kia is daar vandaag al volop mee bezig. Het biedt in het segment van de compacte SUV’s zelfs al twee modellen aan: de e-Soul en de e-Niro. De Niro bestaat ook als klassieke hybride en als plug-inhybride.
 

3. Het duurt te lang om de batterijen op te laden

61 procent is het eens

Wanneer je een elektrische of hybride wagen koopt, is het belangrijk dat je die thuis of op het werk kunt opladen om zo maximaal te genieten van uitstootvrij rijden. De laadduur hangt af van de methode en auto, meer bepaald van het aantal kilowatt (kW) dat het laadstation kan leveren en het aantal kilowatt dat de batterij van de wagen kan ontvangen. Naargelang de laadmodus varieert de laadtijd van ‘binnen het uur’ tot ‘een hele nacht’. De Kia e-Niro en de e-Soul zijn compatibel met een snellader van 100 kW. Wanneer hij wordt aangesloten op een snellader van 100 kW duurt het slechts 54 minuten om de 64 kWh grote batterij van de Kia e-Niro voor 80 procent op te laden.


4. Met elektrische auto’s kun je geen lange afstanden afleggen

64 procent is het eens

Uit het onderzoek blijkt dat Belgische bestuurders per dag 40 kilometer rijden en eigenaars van elektrische wagens zelfs nog iets meer. De nieuwste elektrische modellen hebben bovendien een steeds grotere actieradius. De Kia e-Niro haalt bijvoorbeeld een maximaal rijbereik van 455 kilometer, de e-Soul 452 kilometer (telkens met batterij van 64 kWh). Ruim voldoende dus voor de meeste bestuurders.
 

5. De levensduur van de batterij is beperkt

58 procent is het eens

De eerste generatie hybride en elektrische wagens heeft al bewezen dat de batterijen lang meegaan. Op dat vlak heeft Kia ook een sterk voordeel tegenover de concurrentie met zijn fabrieksgarantie van zeven jaren of 150.000 kilometer. Die geldt net zo goed op de elektrische modellen (inclusief de batterij) en is overdraagbaar op de volgende eigenaar.
 

Ben jij ook klaar om elektrisch te rijden?
Ontdek hier het elektrische gamma van Kia. »