Heel wat Belgische bestuurders geloven dat je met een elektrische wagen geen grote afstanden kunt afleggen. Ze hebben last van range anxiety. Maar wat blijkt? Bestuurders van elektrische auto’s rijden elke dag verder dan het gemiddelde.

Bezoekers van de website van Het Nieuwsblad konden tussen 3 en 14 mei 2019 een enquête invullen over elektrische wagens. Het onderzoek werd gevoerd in opdracht van Kia - dat net de nieuwe e-Niro en e-Soul heeft voorgesteld - en levert enkele opvallende resultaten op. Bij elektrische wagens wordt het rijbereik vaak naar voren geschoven als een heikel punt. Dat blijkt ook hier uit de antwoorden: 64 procent van de respondenten is het eens met de stelling dat je met elektrische wagens geen grote afstanden kunt rijden.

40 kilometer per dag
Veel bestuurders miskijken zich echter op het rijbereik dat ze in de praktijk nodig hebben. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de meeste bestuurders zowel op week- als weekenddagen minder dan 50 kilometer afleggen. De mediaan is telkens 40 kilometer per dag (de helft rijdt meer, de andere helft minder). 40 kilometer per dag komt neer op 14.600 kilometer per jaar. Opmerkelijk is dat gebruikers van een elektrische wagen daar met 50 kilometer per weekdag en 45 kilometer per weekenddag lichtjes boven zitten. Ze rijden dus meer dan de eigenaars van een auto met traditionele verbrandingsmotor.

Verrassende vaststelling
Geven de 2.809 respondenten van deze enquête misschien een vertekend beeld? Neen, zo bevestigt het jaarlijkse onderzoek van de FOD Mobiliteit naar het aantal kilometers afgelegd door Belgische voertuigen. Terwijl een Belgische personenwagen in 2017 gemiddeld 14.770 kilometer reed, was dat specifiek voor elektrische wagens 18.951 kilometer op jaarbasis. Toch wel een verrassende vaststelling.

Grotere actieradius
Elektrische wagens zijn dus voor veel Belgen wel degelijk geschikt om hun dagelijkse afstanden te overbruggen, op voorwaarde dat de accu thuis of op het werk opgeladen kan worden. De nieuwste generatie elektrische wagens haalt bovendien een steeds grotere actieradius. Laten we de e-Niro en e-Soul, twee nieuwe elektrische SUV’s van Kia, even als voorbeeld nemen.

Beide modellen delen hun aandrijflijn en bieden de keuze tussen een accupack met een capaciteit van 39,2 kWh voor stadsrijders of 64 kWh voor langeafstandsrijders. Die eerste zorgt voor een motorvermogen van 136 pk, terwijl de krachtigere accu de e-Niro en e-Soul maar liefst 204 pk sterk maakt. Maar nog belangrijker is dat ze een heel behoorlijke afstand kunnen afleggen vooraleer ze aan de stekker moeten. De e-Niro haalt een maximaal rijbereik van 289 (39,2 kWh) of 455 kilometer (64 kWh), gemeten volgens de WLTP-testmethode. De e-Soul geraakt met een laadbeurt respectievelijk 277 en 452 kilometer ver. Voor de meeste bestuurders is dat ruim voldoende om zorgeloos hun dagelijkse ritten af te leggen.
 

Ben jij ook klaar om elektrisch te rijden?
Ontdek hier het elektrische gamma van Kia. »