Drie jonge filmmakers krijgen de kans om een persoonlijk project te verwezenlijken. Ze werden geselecteerd in een unieke wedstrijd tijdens de Milan Design Week 2019.

De Milan Design Week 2019 – beter bekend als het 'Salone' – is een van de meest prestigieuze evenementen in de designwereld. Dit jaar organiseerde Baxter in samenwerking met OffiCine een training voor jonge filmmakers, onder de naam Punti di Vista. Ze maakten video's tijdens de Milan Design Week, die het 'Fuorisalone' zelf maar ook Milaan – de Italiaanse hoofdstad van kunst en mode – in beeld moesten brengen. Opmerkelijk: de cineasten mochten alleen smartphones gebruiken om te filmen. Dat zorgde voor een visuele stijl die door jonge generaties gemakkelijk te herkennen is.

Kijken door andere ogen
Hoe is dit project geboren en waarom? "In de ogen van jonge mensen zie ik nieuwsgierigheid," zo vertelt Paolo Bestetti, CEO van Baxter. "Hun typische aanpak - los van conventies, van nature digitaal maar altijd met een scherpe blik, in staat om schoonheid te herkennen ... Dat is wat me ertoe heeft aangezet om naar de fantastische wereld van Milaan te kijken, en te zien hoe zij erover vertellen, vanuit een ander perspectief dan het mijne."

"Werken met studenten, verrijkt en stimuleert me echt," zegt Silvio Soldini, filmregisseur van ondermeer 'Pane e tulipani' en supervisor van het project Punti di Vista. "Ik geloof dat deze creatieve wedstrijd een geweldige kans is geweest voor de groei van deze studenten, een kans om te experimenteren met een opening naar verschillende werelden en visuele stijlen."

Drie winnaars met ambitie
Uit alle deelnemers werden drie finalisten gekozen door Mattia Colombo, coördinator van de training. "We hebben gekeken naar hun technische vaardigheden, en hun aanleg voor bijleren, luisteren en werken in teamverband. We hebben ook gekeken naar hun schrijfvaardigheid en hun enthousiasme, passie en hun onconventionele visies."

Davide, Nicolò en Beatrice zijn de drie, getalenteerde, ambitieuze finalisten van Punti di Vista. Zij komen uit verschillende regio's van Italië, maar delen dezelfde passie voor design en een droom om filmmakers te worden. "Ik geloof dat je om dromen te realiseren, stap voor stap doelen moet hebben. Mijn doel was om een nieuw gezichtspunt te vinden om de Milan Design Week 2019 te vertellen," zegt Beatrice Sancinelli.

De dromen worden werkelijkheid
Elk van de drie had een persoonlijk standpunt voor deze Salone 2019: "Ik kom uit Bari, maar ik heb in Milaan gewoond en gestudeerd en ik heb altijd van het plezier van de stad gehouden. Ik denk aan het Salone alsof dat het mooiste meisje van mijn school was, dat ik nu eindelijk zal ontmoeten," merkt de jonge Davide Angiuli op.

Baxter zal de projecten van de drie finalisten financieel ondersteunen. "Ik zou graag mijn eerste documentaire willen filmen, met mijn vriend en collega Jacopo. De titel is 'Arimo'; het wordt een film over de kinderen die in pleeggezinnen wonen, ver weg van hun familie en hoe cinema en verbeelding een problematische situatie draaglijker kunnen maken," zegt de in Milaan geboren Nicolò Braggion.

Leren van vroeger, klaar voor de toekomst
Als advies aan de studenten zegt filmregisseur Soldini heel goed te bekijken wat vóór 2000 is gemaakt, "omdat je veel kan van wie de geschiedenis van de film heeft geschreven." Giovanni Ottonello, Art Director van IED - European Institute of Design, gelooft dat de nieuwe generaties goed gewapend zijn voor de technologische toekomst van cinema. "De realiteit van hoe films vandaag gemaakt worden zou hen kunnen afschrikken, maar met de workshop geleid door OffiCine, proberen we de studenten te ondersteunen en hen op te leiden om te reageren op het onverwachte. Hun kracht is de digitale taal die ze van nature hebben geleerd en die hen openstelt voor verschillende culturele achtergronden."