Cabinepersoneel Ryanair keurt cao over lonen en arbeidsvoorwaarden goed
Foto: REUTERS
De in België gebaseerde stewardessen en stewards van lowcostmaatschappij Ryanair kunnen zich vinden in de loon- en arbeidsvoorwaarden die door directie en vakbonden werden uitgewerkt. Bijna drie kwart van de betrokkenen keurde het cao-voorakkoord goed, zegt Hans Elsen van de christelijke bediendebond ACV-PULS maandagavond.

'Eindelijk duidelijkheid over verlof, ziekte, uurroosters en leefbaar loon', voegt Elsen nog toe in een tweet.

Directie en vakbonden hadden bijna twee weken geleden een voorakkoord bereikt. Ryanair zegde daarin toe om het  sectorale minimumloon te respecteren en iedereen een vast maandinkomen te garanderen, ongeacht het aantal vlieguren. ACV-Puls sprak van een gemiddelde loonsverhoging van 25 procent ‘voor de meest kwetsbare groep werknemers’. 'Maar voor sommigen kan het, in het laagseizoen, een verdubbeling betekenen (tot zowat 1.900 euro)', zei Hans Elsen.

Voorts werden er afspraken gemaakt over extra vergoedingen voor overnachtingen, over vakantiedagen en feestdagen. Het voorakkoord regelt ook de overgang van de werknemers naar de sociale zekerheid. Zij zullen voorts volgend jaar kunnen deelnemen aan de sociale verkiezingen.

Belgische arbeidswetgeving

Dat voorakkoord werd de voorbije dagen voorgelegd aan de circa 500 in België gebaseerde stewardessen en stewards van de Ierse lowcostmaatschappij. Uiteindelijk keurde bijna drie kwart van hen de voorstellen goed. 'Dat betekent dat we het voorakkoord nu effectief kunnen omzetten in de eerste cao voor het cabinepersoneel van Ryanair in België', aldus een tevreden Elsen. 'We hebben hier een jaar aan gewerkt. Nu pas wordt de toepassing van het Belgische arbeidsrecht concreet.'

Ryanair ging er eerder al mee akkoord om de Belgische arbeidswetgeving toe te passen en ook over de loon- en arbeidsvoorwaarden van de piloten werd er al een cao afgesloten. Het cao-overleg bij de Ierse budgetvlieger volgde op een bewogen 2018. In verschillende landen, waaronder België, waren er stakingen van piloten en het cabinepersoneel. Steevast eisten ze de toepassing van de nationale arbeidswetgeving, en niet de Ierse. In verschillende landen werden intussen vakbonden erkend en cao's afgesloten.