camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

De grote markt

Ryanair zal als laatste met de ogen knipperen

 EPA-EFE

‘Het zal een tweetal jaren pijn doen.’ Zo klonk het bij Michael O’Leary, topman van de budgetvliegmaatschappij Ryanair. Die heeft een, naar Ryanair-normen, teleurstellend jaar achter de rug. De winst van het boekjaar dat eind maart afliep, viel terug naar 1,02 miljard euro. Dat is bijna een derde minder dan een jaar eerder. En dat is nog een selectieve lezing van de cijfers, want Ryan­air filtert er de kosten uit die kwamen kijken bij de overname van het Oostenrijkse Lauda. Zonder die opsmuk bedroeg de winst nog 880 miljoen euro, bijna 40 procent minder dan het jaar voordien.

Er zijn verschillende verklaringen voor die daling, waaronder hogere brandstofprijzen. Maar belangrijker is dat de Europese lagekostenmaatschappijen verwikkeld zijn in een heuse prijzenoorlog, om hun marktaandeel te vergroten ten opzichte van hun concurrenten. Een oorlog waar Ryanair, de grootste budgetmaatschappij van Europa, stevig in meegaat. De gemiddelde ticketprijs ging er zes procent omlaag naar 37 euro. Zoiets vertaalt zich natuurlijk in de winstcijfers. Toch is het niet van plan uit die prijzenoorlog te stappen. Het zal even pijn doen, zegt O’Leary, ‘maar het zal de concurrentie uitdunnen’.

Best mogelijk dat hij gelijk heeft. Als er één maatschappij een lange prijzenoorlog kan uitzweten, is het wel Ryanair, met een schatkist van 3,8 miljard euro aan cashreserves. De financiële armslag van de concurrenten komt nog niet in de buurt. Wie knippert het eerst met de ogen? Ryanair kan gerust enkele jaren met open ogen verder, zonder enige moeite. Dat er intussen al een tiental Europese maatschappijen op de fles ging, toont aan dat er al stevig aan de boom wordt geschud.

Dat de Boeing 737 Max nog steeds niet opnieuw de lucht in mag, is een streep door de rekening van Ryanair

Maar naast de prijzenoorlog is er intussen ook een ander probleem opgedoken: de Boeing 737 Max, het problematische vliegtuig dat betrokken was bij twee dodelijke crashes. Ryanair, een van de belangrijkste klanten van Boeing, heeft ook een aantal van die toestellen besteld. Normaliter zou het sinds deze lente vijf Max’en in zijn vloot kunnen inzetten. Maar doordat de Max nog steeds niet opnieuw de lucht in mag, gaat dat plannetje niet door. Ook dat is een streep door de rekening van Ryan­air. Het beschouwde het toestel als een ‘gamechanger’, omdat het 16 procent zuiniger is en vier procent meer passagiers kan vervoeren. Dat betekent: lagere kosten voor Ryanair. Geen slecht idee wanneer de ticketprijzen door een prijzenoorlog worden uitgehold. Door de problemen is de introductie van de Max intussen verdaagd tot het winterseizoen, waardoor die kostenbesparingen pas later beginnen te renderen. Toch zegt Ryanair ‘het volste vertrouwen’ in het toestel te hebben.

De Ieren moeten dan wel een stevige winstdaling slikken, ze staan nog altijd stevig in hun schoenen. Dat ze tegelijk zomaar even een inkoopprogramma voor eigen aandelen ten belope van 700 miljoen lanceren, waar hun aandeelhouders profijt bij hebben, toont aan dat er van een crisissfeer in Dublin helemaal geen sprake is.

In ‘De Grote Markt’ duikt de economieredactie dagelijks in een opmerkelijke beweging in de economische wereld.

De podcasts van De Standaard