Stichter Fiets! lanceert fonds voor creatief talent
Hendrik Winkelmans (rechts). Foto: Gil Plaquet

Hendrik Winkelmans, de stichter van Fiets!, lanceert Freshmen, een fonds voor jonge Belgische merken

Winkelmans lanceert het fonds samen met andere ondernemers uit de consumentensector. Het fonds is specifiek gericht op jonge Belgische merken. Behalve Winkelmans stopt ook onder meer Wouter Torfs geld in Freshmen en Christophe Degrez, ceo van Eneco en Ahmed Hilami, ceo van Flyer. Andere deelnemers komen uit de kring van het adviesbedrijf McKinsey. Ten slotte hapt ook Partners in Equity toe.

Het fonds omvat al een zestal participaties. Het gaat onder meer om Hnst, actief in design & ontwikkeling van circulaire jeans, 3D Aim Trainer, een Belgisch platform voor gamers om zich te trainen in hun favoriete E-sport en Würst (hotdogrestaurants en food trucks). Verder gaat het om Erstwhile (streetwear voor sportsnostalgici), Fox Factor (jeansbroeken voor curvy ladies) en Gofluo. Volgens Winkelmans gaat het om ambitieuze bedrijven die actief zijn in een niche waardoor ze zich internationaal kunnen laten opmerken.

Volgens Torfs is er veel creatief talent in Vlaanderen. ‘Met Freshmen is het de bedoeling de Vlaamse bescheidenheid af te werpen, en die merken te helpen groeien’, zegt hij. Volgens Winkelmans is er vooral nood aan hands-on coaching door echte ondernemers. ‘Veel fondsen worden bevolkt door gewezen bankiers en financieel georiënteerde managers. Intelligente mensen, maar dat is nog wat anders dan een ondernemersrit uitdoen’, zet Winkelmans die zelf bij Fiets! door een belangrijke ervaringscurve ging na te snelle expansie in Nederland. Volgens Winkelmans kan zijn fonds op 10 miljoen tot 15 miljoen euro rekenen.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig