Uber mist zijn beursgang volledig
Ceo Dara Khosrowshahi mocht de beurs openen. Foto: belga
De beginkoers van de taxi-app was 42 dollar of bijna 7 procent onder de prijs die beleggers hebben betaald die vooraf intekenden.

De langverwachte beursgang van Uber in New York zal nog een hele tijd in de geesten van de beleggers blijven spoken. De grootste beursintroductie in de Verenigde Staten sinds die van Facebook in mei 2012 en de grootste wereldwijd sinds het Chinese Alibaba in 2014, is immers uitgedraaid op een tegenvaller voor al degenen die vooraf intekenden op de in totaal 180 miljoen aandelen van de bekende taxi-app.

 Ze werden vrijdagmiddag meteen geconfronteerd met een waardeverlies. De beginkoers van Uber bedroeg 42 dollar, terwijl wie vooringetekend had, een introductieprijs van 45 dollar had betaald. Tijdens de eerste beursuren bleef het aandeel voortdurend onder de intekenprijs noteren, al verkleinde het verlies wel.

Die 45 dollar werd overigens al beschouwd als een ‘lage’ waardering. Eerder had Uber een waardering tussen 44 en 50 dollar naar voren geschoven. Topman Dara Khosrowshahi stak de voorbije dagen niet weg dat het onzekere economische omgeving en het povere beursdebuut van concurrent Lyft ertoe hadden bijgedragen om de introductieprijs niet te hoog te zetten. De koers van Lyft, dat sinds maart op de beurs staat, noteert momenteel een derde onder de intekenprijs.

Nagelbijten
De Amerikaanse vooraanstaande zakenkrant The Wall Street Journal bestempelde vrijdagavond het teleurstellende beursdebuut alvast als een smet op het blazoen van Uber.

De Amerikaanse taxi-app deed er nochtans veel aan om de muizenissen uit de hoofden van de beleggers te verjagen. In Wall Street hing een reuzenspandoek met het logo van het bedrijf. De beursgang van de taxi-app, die intussen ook al diversifieerde met de verdeling van maaltijden, het verhuren van fietsen enz., was een groots opgezet spektakel.

Voor de beleggers was het vrijdagmiddag op de beurs van New-York niettemin lang nagelbijten. Pas ruim twee uur na de opening van de handel verscheen er voor het eerst een koers voor Uber op de schermen.

Verlieslatend
Ook al verloor het aandeel meteen 6,6 procent van zijn waarde, het resulteert nog altijd in een duizelingwekkende marktwaarde voor een verlieslatend bedrijf, van  70 miljard dollar. Inclusief alle toegekende aandelenrechten voor onder meer de top van Uber zou dat bedrag zelfs oplopen tot ergens tussen 75 en 80 miljard dollar. Met zo’n waardering laat het de klassieke autoconcerns mijlenver achter zich. Ter vergelijking: General Motors was vrijdag op de beurs bijna 53 miljard dollar waard, Ford bijna 34 miljard dollar.

Uber zelf schermt met een stevige groei van zijn activiteiten, maar het bedrijf sloot 2018 af met een operationeel verlies van 3,04 miljard dollar. Ter vergelijking: de omzet bedroeg 11,3 miljard dollar. De voorbije drie jaar heeft Uber in totaal al meer dan 10 miljard dollar verlies geleden. Daarnaast zijn er heel wat conflicten met chauffeurs en met regelgevende autoriteiten. Topman Khosrowshahi maakt zich echter sterk dat Uber op de goede weg is om winstgevend te worden.

Wie alvast hun winst kunnen uittellen, zijn de verkopende aandeelhouders. De verkoop van de 180 miljoen Uber-aandelen heeft in totaal 8,1 miljard dollar opgeleverd.