Bevestigd: luxelabel Rihanna wordt nog dit voorjaar gelanceerd
Rihanna was al eens het gezicht van Dior, een van de zeventig merken van LVMH Foto: dior

Het Franse LVMH, eigenaar van modehuizen zoals Dior en Louis Vuitton, lanceert een nieuw modelabel samen met zangeres Rihanna. De geruchten waren er al langer, maar nu heeft het bedrijf dat nieuws ook bevestigd.

Het luxelabel, dat naast kleding ook eigen schoenen en accessoires zal uitbrengen, krijgt de naam Fenty, de familienaam van de zangeres. Die naam gebruikt Rihanna ook al voor haar eigen beautylijn en lingeriecollectie. Die beautylijn werd overigens uitgebracht in samenwerking met Kendo, ook al een bedrijf dat onder de paraplu van LVMH opereert.

De geruchten voor het nieuwe modelabel doken begin dit jaar op, toen Rihanna werd gespot met een eigen zonnebril met de naam Fenty op. LVMH heeft de komst van het label vrijdag officieel bevestigd, en maakte meteen ook het logo bekend. Fans zetten zich maar best schrap, want het label zou nog dit voorjaar worden gelanceerd. Rihanna wordt meteen ook de eerste zwarte vrouwelijke ontwerper die een label heeft bij het conglomeraat.

Geen artistieke grenzen
‘Bernard Arnault (LVMH-topman, red.) heeft me de unieke kans geboden om een eigen modehuis te ontwikkelen in de luxesector, zonder artistieke grenzen. Ik zou me geen betere partner kunnen inbeelden, zowel op het creatieve als op het zakelijke vlak, en ik ben klaar om de wereld te tonen wat we samen hebben opgebouwd’, aldus Rihanna in een persmededeling.

‘Iedereen kent Rihanna als een fantastische zangeres, maar door onze samenwerking voor Fenty Beauty heb ik een echte onderneemster, een ware ceo en een geweldige leider ontdekt’, zegt Arnault. ‘Om haar te ondersteunen bij de opstart van haar eigen modehuis, hebben we een talentvol en multicultureel team samengesteld uit onze werknemers. Ik ben trots dat LVMH dit project leidt en hoop dat het een groot succes wordt.’

Rihanna, die in 2007 doorbrak met de hit 'Umbrella', toont al veel langer een interesse in de modewereld. In 2013 bracht ze samen met de Britse keten River Island een kledingcollectie uit, een jaar later werd ze aangeduid als creatief directeur van sportmerk Puma. Bij beide samenwerkingen werden telkens ook catwalkshows opgezet tijdens de modeweken in Londen, Parijs en New York, die telkens heel wat aandacht genereerden. Daarnaast was er ook een samenwerking met Manolo Blahnik en was Rihanna even het gezicht van Dior.

Voor LVMH (dat vijftien modehuizen in zijn portefeuille heeft zitten, waaronder Dior, Louis Vuitton, Givenchy, Celine, Kenzo, Fendi, Marc Jacobs, Berluti en Loewe) is het geleden van Christian Lacroix in 1987 dat het een modelabel van de grond opbouwt.