Rotterdam, Antwerpen en North Sea Port zijn van plan tot 10 miljoen ton CO2  uit de havengebieden af te vangen en op te slaan in een leeg gasveld.

Met CO2TransPorts lanceren Rotterdam, Antwerpen en North Sea Port (Gent-Terneuzen-Vlissingen) een gezamenlijk project om grootschalig CO2 op te vangen, te vervoeren en te stockeren. De drie havens vragen Europa het te erkennen als Project of Common Interest (PCI), wat de deur zou openen voor aanzienlijke subsidies. In hun erkenningsaanvraag is sprake van de opslag van 10 miljoen ton CO2. Ter vergelijking: de totale CO2-uitstoot van de bedrijfsactiviteiten in de havens van Antwerpen, Rotterdam en North Sea Port loopt op tot meer dan 60 miljoen ton CO2, of een derde van de totale uitstoot van broeikasgassen in de Benelux. 

In havenkringen luidt het dat de bereidheid om de CO2-uitstoot gezamenlijk aan te pakken, groot is. ‘Op dat vlak zijn we geen concurrenten’, zegt een van de havenbestuurders. ‘We staan alle drie voor dezelfde uitdaging. In plaats van elk afzonderlijk aan de uitstoot te werken, is het beter de krachten te bundelen.’

Het ziet er naar uit dat Antwerpen en North Sea Port zullen aansluiten bij Porthos, het bestaande CO2-project en groene paradepaardje van de haven van Rotterdam. Het omvat de aanleg van een netwerk van pijpleidingen in de Nederlandse haven om de uitstoot van  raffinaderijen en chemiefabrieken af te vangen, voor die via de schoorsteen de lucht ingaat, en een onderzeese pijpleiding van circa 20 kilometer om de CO2 in een leeg gasveld te stoppen. Eerder dit jaar reikte ceo Allard Castelein de haven van Antwerpen al de hand om mee te doen met Porthos. 

Tegen 2030?

Het is afwachten of het gezamenlijke CO2-project van Europa een PCI-statuut krijgt. De beslissing daarover wordt in juni of september verwacht. In havenkringen is te horen dat er nog een lange weg af te leggen is. Het eerste werk voor CO2TransPorts? In kaart brengen welke  investeringen nodig zijn om in de drie ­havens CO2 af te vangen, die daarna via een pijpleiding  naar Rotterdam te transporteren, en ze ten slotte  ruim drie kilometer diep in de bodem van de Noordzee te stockeren. De haven van Antwerpen heeft alvast veel kennis in huis, sinds de overname van de Nationale Maatschappij voor Pijpleidingen in 2017. Sindsdien beheert ze niet alleen 720 kilometer aan pijpleidingen in de haven zelf, maar ook verbindingen met de chemie-industrie langs het Albertkanaal en in Feluy in Waals-Brabant.

Het streefdoel is om tegen 2026 het CO2-netwerk in de haven van Rotterdam aan te leggen. Tussen 2026 en 2030 zou er dan werk worden gemaakt van een grensoverschrijdende CO2-pijpleiding tussen de havens van Antwerpen en Rotterdam en een CO2-verbinding tussen Antwerpen en de havengebieden van North Sea Port. De drie havens houden er ook rekening mee dat de capaciteit van 10 miljoen ton CO2 niet zal volstaan. Vanaf 2030 wordt een verdere uitbreiding in het vooruitzicht gesteld.