Zo rijdt u met een elektrische step zonder brokken te maken (bij uzelf en anderen)
Foto: Ivan Put

De elektrische (deel)step is niet meer weg te denken uit het straatbeeld, zeker niet in grote steden als Brussel en Antwerpen. Maar welke ‘stepetiquette’ neemt u het best in acht?

1. Rijd op de juiste plaats

Elektrische steps zijn volgens het verkeersreglement ‘gemotoriseerde voortbewegingstoestellen’, net als bijvoorbeeld segways en elektrische eenwielers.

Een gemotoriseerd voortbewegingstoestel dat zich niet sneller verplaatst dan stapvoets (concreet: 6 kilometer per uur) wordt beschouwd als een voetganger en is dus welkom op het voetpad - als er een is, natuurlijk.

In de praktijk zal een elektrische step natuurlijk bijna altijd sneller rijden dan 6 kilometer per uur. In dat geval gelden de regels voor fietsers, en moet u dus het fietspad gebruiken. Slechts waar geen fietspad is, mag er op de bermen en de parkeerstrook gereden worden of op de rijweg zelf – uiteraard aan de rechterkant.

2. Pas uw snelheid aan

De federale parlementscommissie infrastructuur stemde er vorige maand mee in de toegelaten maximumsnelheid van een elektrische step te verhogen van 18 naar 25 kilometer per uur. Daarmee werd de Belgische wetgeving geharmoniseerd met de Europese regelgeving. ‘Een goede zaak’, zo klonk het toen bij het verkeersveiligheidsinstituut Vias Institute. ‘Minder verschillende snelheden op het fietspad betekent ook minder gevaar.’

Veel deelsteps halen die maximumsnelheid makkelijk. Wat natuurlijk niet betekent dat die overal moet aangehouden worden. Niet alleen voor de eigen veiligheid (denk aan de slechte staat waarin veel fietspaden verkeren, kasseien en tramsporen), maar ook voor die van andere weggebruikers (fietsers, overstekende voetgangers...).

3. Draag een helm, ook al is dat niet verplicht

Zo rijdt u met een elektrische step zonder brokken te maken (bij uzelf en anderen)
Foto: Joris Herregods

‘De staande positie op de step verhoogt bij een ongeval de kans op een frontale schok. Vias Institute raadt iedereen die zich verplaatst op een elektrische step daarom aan een helm te dragen’, zegt Stef Willems, woordvoerder van Vias. ‘Een impact, zelfs aan een lage snelheid, kan veel schade veroorzaken.’

En dat weten ze in het Brusselse Sint-Jansziekenhuis maar al te goed. Uit rondvraag van Bruzz blijkt dat ze alleen daar al dagelijks een tot twee slachtoffers van een ongeval met een step over de vloer krijgen. ‘Weggebruikers rijden met steps alsof het speelgoed is, maar die dingen kunnen wel 25 kilometer per uur’, zegt Robert Leach, hoofd van de spoeddienst van het Sint-Jansziekenhuis, aan Bruzz. ‘Ze nemen de steps ook vaak spontaan, zoals ze een bus nemen, en daardoor vaak zonder helm of geel hesje.’

4. Laat de step na gebruik niet overal rondslingeren

Zo rijdt u met een elektrische step zonder brokken te maken (bij uzelf en anderen)
Deze step van Lime belandde in een vuilnisbak aan de KVS in Brussel Foto: rr

De elektrische deelsteps hebben geen vaste start- en stopplaatsen. Na een rit kunt u de step dus overal binnen het gebruiksgebied weer achterlaten, al zijn daar natuurlijk wel enkele regels aan verbonden. Zo vraagt Lime aan zijn gebruikers om de steps zo te parkeren dat bijvoorbeeld voetpaden en fietspaden niet geblokkeerd worden. Het bedrijf zegt zelfs werknemers te laten ‘patrouilleren’, om erop toe te zien dat de steps correct geparkeerd worden.

Toch houden nog lang niet alle gebruikers zich aan die regels. Dat kan niet alleen iedereen die wel eens door Antwerpen of Brussel wandelt, beamen, ook op sociale media circuleren heel wat foto’s van achteloos rondslingerende deelsteps. De Brusselse gemeente Sint-Joost besloot om die reden zelfs in februari om de voertuigen grotendeels te bannen van haar grondgebied. ‘Losgeslagen bobo-kapitalisme’, zo noemde burgemeester Emir Kir (PS) de steps zelfs.

5. Kijk eerst even uw verzekering na

Wat als je desondanks toch ergens tegenaan botst of een voetganger omverrijdt? Dan moet u de schade uiteraard vergoeden. Kijk daarom voor u de eerste keer op een step stapt na of uw familiale verzekering in zo’n geval zou tussenbeide komen. Meestal is dat het geval wanneer u op een step reed die niet sneller kon gaan dan 25 kilometer per uur (wat bij elke deelstep het geval is).

Raakte u zelf gewond, dan zult u daarvoor uw ongevallenverzekering moeten aanspreken. Meerdere verzekeraars bieden vandaag de dag ook al expliciet pakketten aan voor gebruikers van steps, segways en elektrische eenwielers.

Zo rijdt u met een elektrische step zonder brokken te maken (bij uzelf en anderen)
Foto: Photo News

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig