Tachtig elektrische wagens gekocht via groepsaankoop
Foto: Photo News

Vijf procent van de geïnteresseerden in de groepsaankoop gelanceerd door Vlaams minister Lydia Peeters (Open VLD), kocht ook effectief een elektrische wagen.

Elektrisch rijden toegankelijker maken via een groepsaankoop, dat was de bedoeling van minister Lydia Peeters, die in januari het initiatief lanceerde. Het was geen groepsaankoop in de klassieke zin van het woord: de prijzen stonden op voorhand vast, maar lagen wel onder de catalogusprijs. De kortingen waren vergelijkbaar met die op het Autosalon. Vier types van elektrische wagens konden zo goedkoper worden aangeschaft: de Peugeot Ion, de ­Renault Zoe, de Nissan Leaf en de Hyundai Kona EV.

Intussen heeft de formule geleid tot 80 verkochte exemplaren, blijkt uit cijfers van Bobex, die in opdracht van de overheid de aankoop organiseerde. 2.655 Vlamingen schreven zich in, 1.596 mensen ­werden doorgestuurd naar een verdeler in de buurt. 80 particulieren kochten ook effectief een elektrische wagen. ‘Een verkoops­ratio van 5 procent is zeer positief in de automobielsector en zelfs uitzonderlijk in het segment van elektrische wagens’, zegt Jean-Louis Van Marcke van Bobex. ‘Meestal bedraagt die 2 tot 3 procent.’

Drempel verlaagd

80 elektrische wagens lijkt weinig als je weet dat er in het eerste kwartaal - in heel België weliswaar - meer dan tweeduizend stuks verkocht werden, voor een groot deel Tesla’s. De meeste ­geïnteresseerden doen het dus zonder groepsaankoop. ‘Maar dat zijn meestal overheden of bedrijven’, zegt Van Marcke. ‘De markt van elektrische wagens is nog voor een groot deel een markt voor bedrijven. Wij richten ons op particulieren. En we zijn erin geslaagd de drempel voor hen te verlagen. In het eerste kwartaal werden er 230 premies voor de aankoop van een elektrische wagen aangevraagd door particulieren, waarvan er dus 80 via ons kwamen.’

Vooral vijftigers

De meeste geïnteresseerden zijn vijftigers, meestal wonen ze aan de rand van de stad. Bobex vroeg ook rond waarom geïnteresseerden uiteindelijk niet kochten. ‘De prijs blijkt de grootste drempel. De actieradius of laadproblemen spelen veel minder een rol. 60 procent zegt wel nog een elektrische wagen te overwegen in de toekomst.’

Aanmelden voor een testrit kan nog tot 15 mei. In het najaar plant Bobex een nieuwe groepsaankoop, niet in samenwerking met de overheid deze keer en gericht op bedrijven.