Diesel zakt onder 30 procent
Foto: photo news
We zweren de dieselwagen steeds meer af. Benzine- en elektrische wagens zitten in de lift.

Het marktaandeel van dieselwagens is in het eerste trimester van 2019 voor het eerst onder de 30 procent gezakt. Dat blijkt uit cijfers van Febiac, de Belgische automobielfederatie. Terwijl de dieselwagen acht jaar geleden nog een marktaandeel van meer dan 75 procent bezat, zakt hij nu steeds verder weg. Het imago­probleem na Dieselgate blijft de dieselwagen parten spelen. Het aandeel daalt jaar na jaar, met als grote winnaar de benzinewagen.

 ‘Er is een perceptieprobleem’, zegt Joost Kaesemans, communicatiedirecteur bij Febiac. ‘De diesels die vandaag van de band ­rollen en voldoen aan de Euro 6-emissienorm presteren wel goed op het vlak van luchtvervuiling.’ De resultaten van de Equa-index bevestigen dat. Die toetst wagens aan emissienormen op de weg in plaats van in een laboratorium en gaat uit van Emissions Analytics, een Brits onafhankelijk testbureau. Het resultaat is wel sterk afhankelijk van het model, bij het ene is het verschil tussen emissienorm en realiteit al kleiner dan bij het andere.

Luchtkwaliteit
Diesel­wagens zijn vooral schadelijk voor de luchtkwaliteit en hoewel de impact dus gedaald is, is er ook een keerzijde. Benzinewagens stoten dan weer meer CO2 uit.  In 2017 werd voor het eerst een stijging in de CO2-uitstoot genoteerd sinds de metingen negen jaar geleden begonnen. Dat rapporteert het Europees milieuagentschap.

De elektrische wagen geniet ondertussen ook een stijging in populariteit, vooral in Vlaanderen en bij bedrijfswagens. Procen­tueel is er een verdubbeling van hun aantal tegenover vorig jaar. Toch blijft het in absolute getallen een klein segment, vooral omdat het vaak om duurdere wagens gaat, zegt Kaesemans.  ‘Het is niet voor iedereen haalbaar en betaalbaar’, klinkt het. ‘De overheid blaast warm en koud tegelijk. We moeten weg van fossiele brandstoffen, maar er zijn geen concrete acties om dat mogelijk te maken’, zegt Kaesemans. ‘Zo zijn er in Amsterdam vierduizend publieke laadpalen voor elektrische wagens, in Brussel vier.’