Ook Gent bant vuile diesels, met hulp van slooppremie
Foto: Fred Debrock
Minder gegoede Gentenaars krijgen een hogere premie als ze hun oude, vervuilende wagen wegdoen.

Na Antwerpen en het Brussels Gewest voert ook Gent een lage-emissiezone (LEZ) in. Oude, vervuilende wagens zijn vanaf 1 januari 2020 niet langer welkom in de binnenstad. Wie toch met een niet-toe­gelaten ­wagen de stad in rijdt, riskeert een boete van 150 euro.

Of je Gent nog in mag, hangt af van je voertuig. Benzinewagens vanaf euronorm 2 zijn nog toegelaten, diesels moeten aan de euronorm 5 voldoen. Om mensen die in de binnenstad wonen te stimuleren hun oude wagen van de hand te doen, biedt de stad een slooppremie aan.

Gent is de enige Belgische stad die zo’n premie uitreikt. Ze bedraagt 1.000 euro voor een dieselauto en 750 euro voor een exemplaar op benzine. De premie, die sinds 2017 bestaat, wordt een­malig verlengd tot juni 2020 en voor de laagste inkomensgroepen opgetrokken naar 1.125 euro (benzine) en 1.500 euro (diesel).

Al zowat 350 Gentenaars hebben de premie aangevraagd. In principe kunnen er 2.700 in­woners een beroep op doen. Het stadsbestuur vermoedt dat de LEZ de aanvragen zal doen toenemen. Er is 1,25 miljoen euro voor uitgetrokken. ‘We hebben met opzet een lange aanloop genomen naar de LEZ, zodat de mensen zich konden voorbereiden’, zegt de schepen van Milieu, Tine Heyse (Groen). ‘Zo hadden we contacten met de sector van tweedehandswagens. Het kon niet de bedoeling zijn dat ze de klanten nog een ­wagen verkochten die binnenkort niet meer welkom was.’

Volgens Heyse verandert er voor driekwart van de huidige inwoners in het Gentse grond­gebied (ook die buiten de LEZ) niets. Van het overige kwart mag een deel nog met de wagen binnen als een vergoeding wordt betaald. Ook daar wordt voor de minder gegoede Gentenaars een geste gedaan. Wie een diesel­wagen met euronorm 4 bezit (tussen negen en twaalf jaar oud), moet maar 40 procent van de vergoeding betalen. Met de verhoogde slooppremie en dat lagere tarief wil Gent volgens Heyse de lage-emissie­zone ‘op een sociaal zorgzame ­manier’ invoeren.