Forse winststijging voor Barry Callebaut
Callebaut lanceerde vorig jaar ‘roze’ chocolade Foto: AFP

De Zwitserse chocoladefabrikant Barry Callebaut heeft in de eerste helft van zijn gebroken boekjaar goede cijfers opgetekend. De omzet steeg ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 3,5 procent tot 3,67 miljard Zwitserse frank, terwijl de nettowinst 15,1 procent hoger uitkwam op 199 miljoen Zwitserse frank.

De goede cijfers van de chocoladereus werden gedreven door de toegenomen verkoop in nagenoeg alle regio’s. In totaal verkocht Barry Callebaut 1.046.695 ton chocolade tijdens de eerste twee kwartalen, een stijging van 2,4 procent.

Het bedrijf profiteerde ook van een meevaller door belastinghervormingen in België en de Verenigde Staten, waardoor de nettowinst hoger uitkwam. Gecorrigeerd steeg de nettowinst met 8,7 procent. Het bedrijfsresultaat nam tijdens de eerste jaarhelft met 8,9 procent toe tot 301 miljoen Zwitserse frank.

Topman Antoine de Saint-Affrique verwacht een verdere stijging van de verkoop. ‘We hebben er vertrouwen in dat we onze doelstellingen op middellange termijn kunnen halen.’

Barry Callebaut, een van de grootste producenten van bulkchocolade ter wereld, ontstond in 1996 uit de fusie van het Belgische Callebaut en het Franse Cacao Barry. De hoofdzetel van de groep bevindt zich in Zürich. Het bedrijf heeft onder meer fabrieken in Wieze en Halle.