VS rollen met spierballen in Airbus-conflict
Een Airbus A350-1000 in volle vlucht. Foto: AFP

De Verenigde Staten willen Europese helikopters, zalm en zwembroeken zwaarder belasten. Dit als straf voor subsidies aan Airbus.

De Amerikaanse handelsvertegenwoordiger Robert Lighthizer heeft maandagavond een lijst gepubliceerd van Europese goederen die in aanmerking komen voor extra heffingen. De lijst bevat tientallen productcategorieën, gaande van helikopters, vliegtuigen en vliegtuigonderdelen tot allerlei levensmiddelen zoals vis, kaas en olijfolie; textiel (tapijten, truien en zwemkleding) en metaalproducten (messen, gereedschappen, buizen en pijpen). Het gaat om een gezamenlijke jaarlijkse handelswaarde van 11 miljard dollar.

De heffingen zullen worden ingevoerd zodra de Wereldhandelsorganisatie daarvoor het groene licht geeft. Die organisatie heeft in 2011 al geoordeeld dat Airbus een voorsprong gekregen had op zijn Amerikaanse concurrent Boeing door Europese subsidies. De EU-lidstaten zijn tegemoetgekomen aan een groot deel van de bezwaren, maar niet aan alle, bleek vorig jaar. De WTO bestempelde enkele leningen voor de ontwikkeling van de A380 en A350 nog steeds als ontoelaatbaar. Momenteel wachten de VS op de goedkeuring van tegenmaatregelen. Europa heeft intussen een tegenprocedure opgestart om Amerikaanse steun aan Boeing aan te klagen.

Vooral het eerste deel van de lijst, met vliegtuigen en helikopters, lijkt belangrijk. Die maatregelen zouden Airbus rechtstreeks kunnen schaden in zijn export naar de VS. Airbus verkocht vorig jaar voor 11 miljard aan toestellen in de VS, die daarmee de op twee na belangrijkste markt vormen.

Tegelijk is de publicatie van de lijst een beetje bedoeld als spierballengerol. Vooral de timing valt op. Boeing heeft het moeilijk als gevolg van de twee neergestorte 737-toestellen. Ook zou er dit jaar een begin gemaakt moeten worden met onderhandelingen tussen de VS en de EU over een nieuw handelsakkoord. Hierover is binnen de EU geen eensgezindheid. Frankrijk is niet geneigd veel toegevingen te doen, terwijl Duitsland veel te verliezen heeft als er heffingen komen op auto’s. Met de publicatie van de lijst laten de VS zien dat ze het spel hard willen spelen.