Een 300-tal bluetooth-kastjes moeten uw gps-signaal in zes Vlaamse tunnels levend houden. Dat is een win voor bestuurders en overheid volgens mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA).
Een gps-signaal dat uitvalt wanneer u een tunnel inrijdt. Het kan vervelend zijn. Binnenkort hebben bestuurders daar in zes Vlaamse tunnels geen last meer van. Het Agentschap Wegen en Verkeer installeert er immers bluetooth-kastjes waardoor een gps ook ondergronds signalen blijft uitzenden en ontvangen.
De Antwerpse Craeybeckxtunnel, Kennedytunnel, Tijsmanstunnel, Beverentunnel en de Vierarmentunnel en de Leonardtunnel rond Brussel worden uitgerust met zogenaamde ‘beacons’ of bakens. Rijdt u de tunnel in en staat uw bluetooth aan, dan houden de bakens het gps-signaal in stand.
‘Zo krijgen de chauffeurs een betere dienstverlening’, promoot Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) het project. ‘De gps valt niet meer uit, de geactualiseerde reistijden in de applicatie zijn correcter en je wordt sneller gewaarschuwd voor bijvoorbeeld files.’ Maar ook de overheid heeft er haar voordeel bij. ‘Zij krijgt een extra instrument om problemen op tijd te detecteren’, aldus Weyts.
Open technologie
Het plaatsen van de kastjes gebeurt in samenwerking met Waze, een community gebaseerde verkeersinfo- en navigatie-app. Maar volgens het principe van ‘open technologie’ zouden ook andere aanbieders van gps-systemen de bakens kunnen gebruiken.
Aan het hele initiatief hangt een prijskaartje van 30.000 euro vast. ‘Per tunnel is dat goedkoper dan de plaatsing van één camera’, verzekert Weyts. ‘Het systeem kan bovendien snel geïnstalleerd worden en vergt weinig onderhoud.’