Levi Strauss maakte vorige week zijn entree op de beurs van New York, maar een van hun nieuwe aandeelhouders belooft het de spijkerbroekenfabrikant niet gemakkelijk te maken.
Peta heeft het minimumaantal aandelen gekocht dat nodig is om invloed te hebben op de agenda van bestuursvergaderingen van de spijkerbroekenfabrikant. De dierenrechtenorganisatie wil namelijk dat Levi’s de koeienhuid die al decennialang wordt gebruikt voor de labels op de achterkant van zijn jeansbroeken, vervangt door een diervriendelijk materiaal.
‘Peta trekt naar de bestuurskamer van Levi’s om het bedrijf aan te moedigen om te stoppen met het gebruik van deze labels, die immens veel pijn en lijden veroorzaken bij koeien’, aldus Peta-voorzitter Ingrid Newkirk. ‘Koeien worden geslagen, geslacht en gevild voor een compleet niet-functioneel doel.’ Eerder werd al een petitie gelanceerd met hetzelfde doel.
Aandelen kopen van een bedrijf dat de organisatie viseert, is een tactiek die Peta eerder heeft gebruikt. In 2015 kocht de dierenrechtenorganisatie zich in bij Hermès om het Franse luxelabel zover te krijgen dat het zou stoppen met het gebruik van exotische dierenhuiden, nadat een undercoverreportage wrede praktijken op krokodillenboerderijen had blootgelegd.
Een jaar later was het Italiaanse modehuis Prada aan de beurt, om het gebruik van struisvogelhuid aan de kaak te stellen, en in 2017 kocht Peta aandelen bij het Canadese Goose, waar ze het gebruik van bont en dons wilden afschaffen. Moeten we erbij zeggen: geen van deze bedrijven is gestopt met de dieronvriendelijke productie, al beweren ze wel dat er meer aandacht is voor het dierenwelzijn.