1+2 gratis-actie van Albert Heijn verboden
Het filiaal van Albert Heijn op de Korenmarkt in Gent Foto: Jimmy Kets

Een product kopen en er twee gratis krijgen: met die stunt pakte Albert Heijn begin februari uit. Maar in ons land mag je niet verkopen met verlies, en met die actie heeft de Nederlandse keten dat verbod geschonden. Zo oordeelt de Economische Inspectie, bericht Het Laatste Nieuws dinsdag.

Minister voor Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) stelde zich vragen bij de actie van de Nederlandse warenhuisketen. Hij stuurde daarop de Economische Inspectie naar het hoofdkantoor van Albert Heijn, om de boekhouding uit te vlooien. Dat onderzoek is nu dus afgerond.

De Economische Inspectie bekijkt of ze Albert Heijn een schikking zal voorstellen, dan wel of ze de zaak zal doorgeven aan het gerecht. Peeters neemt de vlucht vooruit: hij nodigt Albert Heijn uit voor overleg.

‘Lage prijzen zijn goed voor de consument, maar bij verkopen met verlies wordt normale concurrentie onmogelijk’, zegt hij. ‘Grote spelers kunnen zo de kleintjes wegconcurreren en de markt domineren. Dat kunnen we niet toelaten.’