Parket: 'Ontploffing woonzorgcentrum vermoedelijk toch door buskruit'
Foto: ssj
De uitslaande brand die vrijdagavond gewoed heeft in het woonzorgcentrum Palmyra in Drogenbos, zou dan toch niet veroorzaakt zijn door de ontploffing van een gasfles, maar door het buskruit dat in de getroffen kamer aanwezig was. Dat meldt het parket Halle-Vilvoorde.

De bewoner van de kamer, een voormalige brandweerman, kon nog niet worden ondervraagd. De man raakte gewond, maar verkeert niet in levensgevaar.

De brand in het woonzorgcentrum aan de Zennebeemd brak kort voor 23.00 uur uit toen zich een ontploffing voordeed in een serviceflat op de benedenverdieping van een van de gebouwen van het centrum. Verschillende brandweer- en medische ploegen kwamen ter plaatse en zowel het medisch als gemeentelijk rampenplan werden afgekondigd. De bewoners van de appartementen in het getroffen gebouw werden geëvacueerd naar een ander gebouw van hetzelfde woonzorgcentrum. Het ging in totaal om 44 mensen.

Rond 03.00 uur werden het medisch en gemeentelijk rampenplan opgeheven en was het grootste deel van de bewoners naar hun kamers teruggekeerd. Enkel een tiental bewoners van de benedenverdieping moesten de nacht elders doorbrengen.

In de kamer waar de explosie had plaatsgevonden, troffen de hulpdiensten een zestal obussen aan, alsook vuurwerk.

'Die obussen waren leeg maar in de kamer lag ook buskruit', zegt Gilles Blondeau, woordvoerder van het parket Halle-Vilvoorde. 'Volgens de branddeskundige voerde de bewoner van de kamer, een voormalige brandweerman, waarschijnlijk een manipulatie uit met dat buskruit en is daarbij iets misgegaan, waardoor er een ontploffing heeft plaatsgevonden. Voorlopig gaan we alleszins niet uit van kwaad opzet. De man zelf is gewond geraakt maar verkeert niet in levensgevaar. Hij zal begin volgende week verhoord worden.'