Hoe ingenieus het ook lijkt om een bank te kraken via een ondergrondse tunnel, het plan van de inbrekers was allesbehalve veilig. ‘Ik weet niet hoe ze hier levend uitgekomen zijn’, zegt Els Liekens, ingenieur bij waterzuiveringsmaatschappij Aquafin.

Zo hebben de inbrekers eerst een tunnel gegraven vanuit een kelder van een appartementsgebouw in de Nerviëstraat. Daar schuilde ook meteen het eerste gevaar. ‘Graafwerken brengen altijd een risico met zich mee’, aldus Liekens. ‘Een tunnel graven kan een grondverzakking veroorzaken. Zeker zonder de nodige veiligheidsmaatregelen.’

Gevaarlijke gassen

Vervolgens hebben de inbrekers een gat moeten slaan in de wand van de riolering om de buizen in te gaan. Eens in de riool, moesten ze zo’n 300 meter ver om ter hoogte van de bank hun tweede tunnel te graven. ‘De riolering in Antwerpen kan variëren van zeer groot tot zeer klein, maar in de Belgiëlei liggen er buizen die tot 1,30 meter hoog en tot 80 centimeter breed zijn’, legt Liekens uit. Daar kan dus wel een mens door, maar niet zonder hindernissen. ‘In de rioleringen zijn er vaak nog vernauwingen of obstakels.’

Antwerpse bankkraak: ‘Ik weet niet hoe ze hier levend zijn uitgekomen’
Foto: BELGA

Niet alleen de leidingen zelf maakten de tocht riskant, ook de zeer hoge concentraties van afvalstoffen in de riolering zijn gevaarlijk. Levensgevaarlijk zelfs. ‘Na enkele seconden in die omgeving worden de gassen geurloos. Een te hoge concentratie kun je dus niet eens ruiken’, klinkt het. ‘Daarom worden de inspecties alleen uitgevoerd door professionele teams die voortdurend gasdetecties doen. Ook is er steeds bovengronds een team stand-by om interventies te doen, wanneer nodig. Wie te lang beneden blijft in de gassen, kan buiten bewustzijn geraken.’

Dat het zondagmiddag geen pijpenstelen regende in Antwerpen, kwam de inbrekers goed uit. Want ook dat kon voor problemen zorgen. ‘Regen komt via de daken en straten in de riolering terecht en zeker in stedelijke gebieden gebeurt dat erg snel’, klinkt het bij Aquafin. ‘Als het veel regent, kan er een serieus debiet ontstaan in de riolering. Iemand die daar niet op voorbereid is wordt meegesleurd.’