In het Antwerpse bankkantoor van BNP Paribas waar dit weekend ingebroken werd, zijn twintig tot dertig kluizen opengebroken. Dat vernam onze redactie. Er is een perimeter ingesteld rond de getroffen kluizen. Huurders van een kluis uit die zone krijgen maandag of dinsdag bericht dat ze gedetailleerd de inhoud van hun kluis moeten doorgeven.
BNP Paribas spreekt zelf van het instellen van een perimeter. Huurders van een kluis uit dat deel van de kluizenzaal zijn mogelijk getroffen. Zij moeten dus meer details geven om een schadevergoeding te kunnen krijgen, als blijkt dat zij tot de slachtoffers behoren. De gebruikers van een kluis elders in dezelfde zaal zijn zeker niet getroffen, en zullen dan ook geen verdere stappen moeten ondernemen.
Gat in muurAan de voorkant van de BNP Paribas Fortis-bank op de Belgiëlei in Antwerpen leek zondagmiddag alles normaal, maar in de kluizenzaal van het filiaal ging het er heftig aan toe. Daar zat een gat in de muur, net groot genoeg om een mensenlichaam door te wurmen. Meerdere kluizen bleken opengebroken, bevestigde de politie diezelfde avond nog.
Het is nog niet geweten wie de daders zijn. Ook de precieze omvang van de buit is nog onduidelijk. In het getroffen filiaal zelf is het al de hele dag een komen en gaan van bezorgde klanten, die komen vragen of zij bestolen werden. Klanten die er een kluis hebben kunnen er hun gegevens achterlaten, zodat ze, indien nodig, gecontacteerd kunnen worden.
‘Ik heb gehoord dat het gerecht intussen al weet welke kluizen opengebroken zijn, maar ze geven nog geen informatie vrij’, zegt Bram Goeminne. Ook hij trok maandagochtend naar het gekraakte bankgebouw ‘Maandagmiddag zouden ze bellen naar de klanten wier kluis opengebroken is. Het is dus duimen dat ik vandaag niet opgebeld word.’
'Begrijpen frustratie'

Goeminne: ‘Ik weet niet waarom er niet gewoon een lijst wordt opgehangen met de nummers van de gekraakte kluizen. Dan weten de mensen meteen of ze erbij zijn of niet. Ik vertrek straks naar het buitenland, dat is erg vervelend. Ik ben hier overigens uit eigen beweging naartoe gekomen. Van BNP Paribas Fortis hebben we nog niets gehoord.’
Isabelle Marchand, woordvoerder van Febelfin, de koepel van de Belgische banken, zegt de frustratie bij de klanten van de bank wel degelijk te begrijpen. 'Maar de bank kan niets anders doen dan de procedure te volgen die nu wordt gevolgd', zegt ze. 'Bij brand, diefstal of waterschade moet de bank alle kluizen eerst verzegelen. Daarna moeten alle klanten een verklaring op eer laten opmaken, waarin ze doorgeven wat allemaal in hun kluizen zat. Daar heeft de bank namelijk zelf geen zicht op. Pas dan mogen klanten die daadwerkelijk getroffen zijn, op de hoogte worden gesteld. Anders kan de verzekering eenvoudigweg niet tussenbeide komen.'
De kluizenkamer, waar naar verluidt honderden kluizen zijn, blijft voorlopig verzegeld. De politie en het parket zijn ter plaatse en voeren verder onderzoek. ‘Het labo van de federale politie heeft tot diep in de nacht een uitgebreid onderzoek in de bank, de tunnels, de rioleringen en het huis gedaan’, klinkt het in een officiële mededeling. ‘De omvang van de buit wordt verder onderzocht en daarover kan op dit moment niet meer informatie gegeven worden. De federale gerechtelijke politie voert het verdere onderzoek onder leiding van het parket.’
‘Het Antwerpse waterbedrijf Water-link is voorlopig nog bezig met herstellingswerken aan de riolering in de Belgiëlei’, zegt politiewoordvoerder Wouter Bruyns. ‘Mogelijk wordt later op de dag nog de Nerviërsstraat afgesloten om de tweede tunnel, die vanuit een huis is gegraven, ook te controleren.’
Allesbehalve veilig
Hoe ingenieus het ook lijkt om een bank te kraken via een ondergrondse tunnel, het plan van de inbrekers was allesbehalve veilig. ‘Ik weet niet hoe ze hier levend uitgekomen zijn’, zegt Els Liekens, ingenieur bij waterzuiveringsmaatschappij Aquafin.
