camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

 Mariette Carstens/hh

21

Is de elektrische auto wel zo eco?

Vorig jaar telde ons lang slechts 9.244 elektrische wagens, goed voor 0,2 procent van het wagenpark. Heeft het zin om te vergroenen door massaal elektrisch te gaan rijden?

Volgens Joeri Van Mierlo, professor elektromobiliteit aan de VUB, wel: ‘De uitstoot van een elektrische wagen ligt in ons land gemiddeld drie à vier keer lager dan die van een auto met een conventionele verbrandingsmotor. Daarbij vergelijken we de levenscyclus van de wagen en houden we ook rekening met de bouw, het delven van kostbare grondstoffen en het verbruik.’

Van Mierlo neemt ook de huidige energiemix in België in acht. ‘Mochten we alleen maar hernieuwbare energie – zoals zon en wind – gebruiken, dan kan een elektrische wagen tot 13 keer minder uitstoten’, zegt hij. De elektriciteitsvoorziening speelt dus een belangrijke rol.

Als de gebruikte elektriciteit alleen uit steenkool zou worden geproduceerd, is er zelfs geen verbetering voor het klimaat. ­China, bijvoorbeeld, is wereldwijd koploper voor elektrische wagens, maar die hebben minder impact op het klimaat omdat er nog veel energie uit steenkool wordt ­gebruikt.

Het Internationaal Energieagentschap (IEA) waarschuwde daar onlangs voor: als er geen enorme inspanningen worden gedaan om over te schakelen van fossiele naar hernieuwbare energie, zal de wereldwijde groei van elektrische wagens amper impact hebben op het klimaat (DS 13 november). Vooral landen als China en India staan voor een enorme uitdaging om in genoeg groene stroom te voorzien als ze bij de elektrificatie van hun wagenpark ook hun CO2-uitstoot willen verminderen. In het Westen zou de vraag naar stroom maar met 1,1 procent per jaar groeien, voorspelt het IEA.

Dure transitie

Vlaanderen wil tegen 2020 het aandeel elektrische wagens tot 7,5 procent opkrikken, onder meer met subsidies.

Dat stuit op kritiek, omdat het vaak de beter gegoeden zijn die van de subsidies profiteren. De Vlaamse overheid betaalde 2,17 miljoen euro aan 1.185 aanvragers, maar van dat geld ging meer naar premies voor elektrische bromfietsen dan wagens.

In Nederland liep het debat gisteren op toen bleek dat er de volgende vijf jaar 700 miljoen euro naar de fiscale stimulering van elektrische wagens gaat. Elke ton CO2 die onze noorderburen besparen met elektrisch rijden, kost de schatkist 1.700 euro aan subsidies, gaf de regering toe. Terwijl in Europa een ton CO2 momenteel maar 23 euro kost. Er zijn dus veel goedkopere manieren om onze uitstoot te beteugelen, zeggen critici.

‘Op korte termijn is dit een dure investering’, zegt Van Mierlo. ‘Maar door nu de markt te stimuleren kunnen we op termijn, zonder subsidies, heel veel CO2 besparen.’ (kde)

Niet te missen

LEES OOK

De podcasts van De Standaard

Niet te missen