camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Ivan Put

20

Hoelang kunnen we nog met diesel- en benzineauto’s rijden?

Om het transport in Vlaanderen tegen 2050 koolstofvrij te hebben, moeten we onze laatste verbrandingsmotor kopen in 2030. Over 11 jaar dus. Tegen dan zou al 40 procent van alle voertuigen elektrisch moeten rijden of op waterstof, moeten de verkeersvolumes dalen en moeten de emissies al met 66 procent verminderd zijn ten opzichte van 2010.

Dit helse tempo veronderstelt dat autoconstructeurs massaal inzetten op elektrisch, dat elektrische wagens betaalbaar worden en dat er voldoende groene stroom is om die wagens op te laden. Over 11 jaar zouden we 320.000 openbare laadpalen moeten hebben (in de veronderstelling dat de helft van de Vlaamse woningen niet over een garage of oprit beschikt). Tegen 2050 moeten dat er 800.000 zijn. Tegen volgend jaar plant de Vlaamse overheid er 2.500. We moeten dus echt wel een tandje bijsteken.

Ook het aantal elektrische wagens hinkt hopeloos achterop. Amper 0,2 procent van het Vlaamse voertuigenpark is elektrisch. In 2018 kwamen er 2.666 bij, of 0,8 procent van alle nieuwe inschrijvingen. De sprong naar 100 procent nieuwe elektrische aankopen over 11 jaar is gigantisch. (ire)

Meer lezen: ‘Waarom u wakker moet liggen van ons klimaatbeleid’ (DS 14 oktober 2017).

Niet te missen

LEES OOK

De podcasts van De Standaard

Niet te missen