camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Getty Images

23

Hoe milieu-onvriendelijk is vliegen?

In de strijd tegen klimaatverandering komt de impact van de luchtvaart steeds vaker in het vizier. Ook Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) pleit voor een vliegtaks als antwoord op de klimaatacties. Waarom wordt vliegen op de korrel genomen, terwijl de luchtvaart goed is voor ‘maar’ 2,5 à 3 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot?

Om te beginnen heeft een vliegreis een heel grote impact op de individuele ecologische voetafdruk. Wie naar Australië vliegt, stoot 4,9 ton CO2 uit, evenveel als de gemiddelde Belg in zes maanden uitstoot. Dat bleek in 2016 uit berekeningen van het Nederlandse Centrum voor Duurzaam Toerisme en Transport in Breda (CDTT).

Maar strikt genomen kan het minder schadelijk zijn om met het vliegtuig naar Zuid-Frankrijk te vliegen dan alleen met de wagen te rijden, becijferde de Leuvense denktank Transport & Mobility (DS 27 april 2017).

Die vergelijking gaat niet helemaal op, want met het vliegtuig worden veel grotere afstanden afgelegd dan met de wagen. Ook bleek uit onderzoek van het CDTT dat in 2017 een gemiddelde vliegtuigreis vanuit Nederland elf keer de afstand van een autovakantie was. Intercontinentale vluchten waren goed voor 6 procent van het aantal reizen, maar ze waren wel verantwoordelijk voor een derde van de CO2-uitstoot.

Bovendien draait een wagenbestuurder deels op voor de kosten van de vervuiling, door accijnzen op brandstof en verkeersbelastingen te betalen. Terwijl de vliegtuigpassagier geen accijnzen op kerosine betaalt en zijn ticket vrijgesteld is van btw.

Geen taksen

Dat er geen taks op vliegtuigbrandstof is, komt door een internationaal verdrag uit 1944. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog werd dat beslist om de groei van de luchtvaart te stimuleren. Er is een internationaal akkoord nodig om dat aan te passen. Een taks op vliegtickets, zoals Schauvliege nu voorstelt, kan een alternatief zijn, maar België wacht op Europa.

En daar is weinig animo. In het klimaatakkoord van Parijs werd afgesproken dat zowat alle sectoren de volgende jaren hun emissies moeten verminderen. Maar de luchtvaart (net als de scheepvaart) werd vrijgesteld. Ze mag ongebreideld groeien.

En dat doet de sector ook, tegen een rotvaart zelfs. Volgens de luchtvaart­koepel IATA namen vorig jaar wereldwijd 4,1 miljard mensen het vliegtuig. Het aantal groeit met 3,5 procent en zou tegen 2037 zijn verdubbeld, schat het IATA, gestuwd door de opkomst van een nieuwe middenklasse (in Azië), die ook op reis wil. Zonder maatregelen kan de luchtvaart in 2050 verantwoordelijk zijn voor 20 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. De maatschappijen hebben zich wel vrijwillig geëngageerd om tegen dan hun emissies te halveren. (kde)

Niet te missen

LEES OOK

De podcasts van De Standaard

Niet te missen