Worden Belgische ‘bokkenpootjes’ de schoenen van 2019?
Foto: maison margiela

De Tabi-laarsjes van de Belgische ontwerper Martin Margiela maken zich na dertig jaar op voor een heuse comeback, inclusief sneakerversie.

De bekende Tabi-schoenen van Martin Margiela staan ook bekend als de ‘bokkenpootjes’. In de schoen zit de grote teen van de rest van de voorvoet gescheiden, geïnspireerd door de eeuwenoude Japanse sokken die in traditionele sandalen werden gedragen.

Het is allicht het bekendste ontwerp van de Belgische ontwerper, die het al in zijn eerste show in oktober 1988 aan de wereld voorstelde. Hoewel hij zelf niet meer verbonden is aan het modelabel dat zijn naam draagt, blijven de laarsjes een vaste waarde in de collectie. Huidig creatief directeur John Galliano blaast de schoenen nu nieuw leven in, door ze als sneakers uit te brengen.

Vorig seizoen had hij ook al een mannenversie van de laarsjes gelanceerd, met een iets lagere hak, die door de Australische acteur Cody Fern werden gedragen op de rode loper van de Golden Globes én de Critics’ Choice Awards. Eerder was ook Asap Rocky met de schoenen gezien. Meteen de reden voor mannenblad GQ om de laars uit te roepen tot een van de grote trends voor 2019.

‘De Tabi is de enige schoen die er in 2019 nog even radicaal uitziet als toen die debuteerde in het pre-internet tijdperk. Het is een schoen die zo extreem is dat de teruggetrokken Martin Margiela zelf ooit heeft gezegd dat de Tabi nog nooit is gekopieerd’, klinkt het.

Nog volgens GQ zijn het de ideale schoenen om te delen op Instagram. ‘Het ontwerp vráágt gewoon om gefotografeerd te worden, en het beste aanzicht is dan nog eens vanuit het perspectief van diegene die ze draagt.’ De Tabi-schoen heeft overigens al enige tijd een eigen (anonieme) fan-account op Instagram, met ruim 30.000 volgers.

Het magazine citeert tot slot ook de ontwerper zelf, die in een zeldzaam interview uit 2015 met Geert Bruloot meer vertelde over zijn ontwerp. ‘Ik wilde een onzichtbare schoen creëren, de illusie van een blote voet op een hoge hak’, klonk het toen. Dat de laarsjes ook in zijn volgende collecties opdoken had een financiële reden: Margiela had nog geen fondsen om nieuwe schoenen te creëren.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Personal Tabi collection of @menthaeyu??????

A post shared by Margiela Tabi & Archives (@margielatab1) on

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

The date of Tabi for those who ask • Ryuko Tsushin, June 2002, Photo Takashi Homma

A post shared by Margiela Tabi & Archives (@margielatab1) on

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Yellow Tabi @b_o_n_a_n_a

A post shared by Margiela Tabi & Archives (@margielatab1) on

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig